Bilhistorisk Tidsskrift NR. 47 SOMMER 1976 side 14 |
Ford A motorophæng |
Da Ford A introduceredes sidst i 1927, var motoren temmelig
solidt fastgjort i chassisrammen. Fortil direkte boltet til den forreste
traversflange, bagtil i to stålpladeklodser anbragt i chassisvangerne.
Foran var der intet dæmpende gummiindlæg, bagest var der i chassisvangen
indlagt en vinkelformet gummiplade. Denne forreste direkte fastgørelse i
rammen overførte naturligvis en masse vibrationer til chassis og
karrosseri, derfor ændrede Ford ophængs konstruktionen i 1928. I
servicebulletinen for november forklares hvordan man kan ændre til det
nye fjedrende ophæng. De bageste motorophæng forblev næsten uændrede i
hele model A's fabrikationstid. |
Det var derfor naturligt at man allerede i trediverne forsøgte at ændre
motorophængene for at få en mere behagelig kørsel. Forbedringerne kom
ikke fra Ford-fabrikkerne, men mekanikere, der kunne lidt mere end skifte
tændrør, prøvede sig frem med forskellige hjemmelavede motorophængskonstruktioner. |
unge mekanikersvend Børge Kjær Jensen, Horsens, totalt ophænget i den Ford A Fordor Sedan de Luxe hans far havde købt som ny i 1930. Denne ændring bevirkede en meget behagelig kørsel. Og da karrossen på en Fordor er af træ, og dermed mindre vridningsstabil end et Tudor-karrosseri, der er af stål og svejset, ville en tilsvarende motorophængsforbedring på en Tudor give om muligt en endnu bedre kørsel. Jeg skal i det følgende beskrive hvad Kjær Jensen ændrede. De bageste ophængsklodser blev helt fjernet og i stedet blev fremstillet et svært gummiforet ophæng, der blev fastgjort dels i kardanledhuset bag gearkassen og dels i den svære midtertravers. Derved var motoren ikke længere sikret mod drejning (væltning), derfor monteredes i motorrummet en friktionsstøddæmper til stabilisering. Fortil blev det originale åg med fjedre fjernet, og et nyt åg hvilende på to små gummiklodser i bunden af traversen blev fremstillet og monteret. Netop denne 3-punkts |