Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 47  SOMMER 1976     side   19

  

     
R A D I O L Ø B E T  1931
     

Søndag den 22. marts 1931 underkastedes vort århundredes to store opfindelser, bilen og radioen, en prøve i fællesskab. Sådan blev det udtrykt i Politikens Lytter- Bladet, der fortalte sine læsere om en kombineret pålideligheds-, og orienterings- og radioprøve for motorfolk der havde lyst til at være med i et nyt forsøg på at gøre de efterhånden noget ensidige motorløb mere afvekslende. Efter starten fra København fik deltagerne med halvanden times mellemrum deres direktiver for viderekørsel givet per radio. Det skete gennem udsendelser over Sorø radio, der skulle opfanges på radiomodtager medbragt i hver bil, enten et transportabelt apparat eller en

(side 18)
Max Schreiner og Jens D. Ramsing ved Schreiners 1931 Ford A Deluxe Phaeton prøver forgæves at fange Sorø radio på Columbia 4-rørs modtageren.

stationær modtager, som kunne indrettes til hurtig oprigning af antenne og jordforbindelse.
   Som det blev udtrykt: Radioopgaven er ikke vanskeligere end at enhver med blot nogenlunde begreb om behandlingen af en radiomodtager med lethed kan klare den.
   Lytter-Bladet foretog på forhånd en prøvetur til nogle af stederne med de vanskeligste modtageforhold på løbets rute og opfangede ved hjælp af en to-lampemodtager og ganske simple antenne- og jordforbindelser aldeles fortrinlige aflytninger af Sorøstationen.
   Instrukserne skulle komme klokken 7:00, 9:30, 11:30 og 13:00 på bølgelængde 972 meter.
   At det ikke gik helt så glat fortalte den energiske motorsportsorganisationsmand Jens D. Ramsing om i det følgende nummer af Lytter-Bladet: - „Da jeg søndag klokken ca. 6½ sam-

men med direktør Max Schreiner og inge- niør Even Ibsen havde sendt den sidste kører af sted, var jeg ikke så lidt nervøs for hvorledes vort eksperiment ville forløbe. Flere af deltagerne havde før løbet erklæret at det var ganske umuligt at opfange Sorø radio, da den lå på 972 meter og de fleste apparater kun kunne opfange op til 600 meter på korte og over 1000 meter på lange bølgelængder.
   Ved et lykkeligt tilfælde var vi kommet i besiddelse af en 4 lampers Columbia transportabel modtager, og således udstyret begav vi os på inspektion i ildlinjen. Schreiner og jeg startede med Ringsted som foreløbigt mål, men når ikke længere end på den anden side af Hedehusene, da vognens ur viser 9:25. Vi gør os nu klar til at modtage ordre nr. 2. Apparatet sættes op på vognens højeste punkt og indstilles på Sorø. Forbindelsen går stolt igennem, vi hører til vor glæde tydeligt og