Bilhistorisk Tidsskrift NR. 47 SOMMER 1976 side 19 |
|
Søndag den 22. marts 1931 underkastedes vort århundredes to store opfindelser, bilen og radioen, en prøve i fællesskab. Sådan blev det udtrykt i Politikens Lytter- Bladet, der fortalte sine læsere om en kombineret pålideligheds-, og orienterings- og radioprøve for motorfolk der havde lyst til at være med i et nyt forsøg på at gøre de efterhånden noget ensidige motorløb mere afvekslende. Efter starten fra København fik deltagerne med halvanden times mellemrum deres direktiver for viderekørsel givet per radio. Det skete gennem udsendelser over Sorø radio, der skulle opfanges på radiomodtager medbragt i hver bil, enten et transportabelt apparat eller en (side 18) |
stationær modtager, som kunne indrettes til hurtig
oprigning af antenne og jordforbindelse. |
men med direktør Max Schreiner og inge- niør Even Ibsen
havde sendt den sidste kører af sted, var jeg ikke så lidt nervøs for
hvorledes vort eksperiment ville forløbe. Flere af deltagerne havde før
løbet erklæret at det var ganske umuligt at opfange Sorø radio, da den
lå på 972 meter og de fleste apparater kun kunne opfange op til 600
meter på korte og over 1000 meter på lange bølgelængder. |