Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 49  -  VINTER 1976     side    5

     
 

 

Ny 
vulstfælge

Hidtil har det været et af de mest uløselige problemer under et restaureringsarbejde at gengive en bil eller motorcykel et sæt mistede vulstfælge. Sørgeligt ofte ser man vogne bevaret med ombyggede hjul, eller med helt uoriginale hjul. Men nu lysner det. Firmaet Vintage Tyre Supplies, der som de fleste ved er den kanal Dunlop markedsfører sine veteranbildæk gennem, er begyndt at fremstille fælge i dimensionerne 710 x 90, 820 x 120, 880 x 120, 895 x 135 og 815 x 105, og flere vil sandsynligvis følge efter.
   Vintage Tyre Supplies vil også kunne levere fælgene med huller, til trådhjul. Men i nogle tilfælde vil det også kunne lykkes at sætte den rigtige fælgstørrelse på ombyggede stål-artillerihjul, eller pladehjul. 710 x 90 er fx den størrelse der hører hjemme på de tidlige Citroën 10 hp modeller, og hvis nogen skulle have en Rolls- Royce Stiver Ghost eller en Isotta Fraschini

 

 Tipo 8 er 895 x 135 den korrekte fælg - den kunne også gøre underværker på Rita Orths Isotta, omend denne 8A rettelig skal have 895 x 150. Man kan jo også håbe at den størrelse kommer med i næste ombæring.

 

 Sådan foregik det da Børge Kå forlagde sin residens fra Rågeleje Bilmuseum til Nysted på Lolland. Foto: Peer Lauritzen.