Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 49  -  VINTER 1976     side  14

     
 

 

 
 

markedspladsen på 2 hjul. Vi skulle have anvist kvarter for week-enden og tog opstilling i køen. Herfra kunne vi beundre alle de skønne køretøjer, som kom lidt efter lidt. Det er i øvrigt ganske interessant og tankevækkende, hvordan man organiserer veteranbilløb i DDR. Bilerne er for størstedelen ikke registrerede, men skal til syn én gang om året alligevel.
  Otte dage før et løb betaler man startgebyr på 10 mark, og kan så afhente et sæt veteranbilnummerplader med forsikring betalt. På disse kan man overalt køre 8 dage før og efter løbet. Der udbetales rej-

sepenge af staten på maks. 100 mark, og samtidig får man uden videre fri fra sit arbejde uden fradrag i lønnen - så det er jo ganske overkommeligt at være aktiv dernede. Nå, vi fik anvist kvarter sammen med mange andre på en stor gammel ungdomsskole med 10-mandsstuer, som hos militæret, og hele holdet boede sammen. Om aftenen var der fest, så det blev sent igen.
   Tidligt op og ud og vaske biler og afsted til banen før morgenmaden, løbet startede kl. 9 i strålende vejr. Der var ca. 150 biler og lige så mange klassiske motor-

Herover en sjælden EMW 327 (eller 340/2) coupé ved siden af Yngve Falks 527. Og en 4.6 liters 1928 Mercedes-Benz Nürburg med særpræget karrossen og assorterede hjul. Den kørte på gas! På side 15 en Victoria „droske" cirka 1929, og AWE Rennwagen. Derunder Adler Trumph Junior Sport. En lignende model blev solgt på auktionen i Vejle forrige år. Gik den til Tyskland? I baggrunden bl. a. en Packard sedan. Sidst endnu en Mercedes-Benz Nürburg.