Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 49  -  VINTER 1976     side  16

     
 

cykler, alle fra østlandene. Vi måtte ikke deltage, da vi kom fra Vesteuropa, men ledelsen inviterede os alligevel med i sidste øjeblik. Masser af tilskuere flokkedes om vore biler, og selv TV fik øje på os, yes Sir! Lørdagen gik med køretekniske prøver på banen med et afsluttende korso gennem byen. Om aftenen atter fest - ak ja, med champagne til sidst.
   Næste dag fortsatte løbet fra morgenstunden. Dagens højdepunkt blev, da sportsvogne fik lejlighed til at køre nogle runder på banen så hurtigt, som man lystrede. Den ene halvdel af banen var afspærret, men den anden var åben for almindelig trafik samtidig, alt imens tilskuere stod langt ude på banen, så efter første runde slap jeg speederen og tog det roligt resten af løbet, - der opstod selvsagt flere farlige episoder.
   Søndag regnvejr og kurs mod Berlin igen. Vi blev berømte fordi vi altid kørte åben, det gør man åbenbart ikke i DDR - i regnvejr. En af BMW-erne havde defekt kobling, så det var om at holde vagt i krydsene, så han komme igennem uden at skifte gear. Vi tog det som en oplevelse! De 350 km tilbage til Berlin klarede vi på 5 timer, men jeg var lidt urolig for en bankende lyd undervejs fra højre baghjul, så ved første lejlighed undersøgte jeg sagen.

Ganske rigtigt en defekt gummibøsning i støddæmperen, det var de fandens veje. Om aftenen i Berlin igen fest, behøver jeg at sige, det blev sent. Vi var trætte da vi gik i seng.
   Næste formiddag kørte pigerne til Pottsdam på sightseeing med en af vore værter, selvfølgelig i en toptunet BWM 327/28. Yngve og jeg benyttede dagen til at bese alle de godt gemte garager, som gemmer de dejligste biler og mange reservedele. Tilsyneladende er det god skik at eje en BMW 328, for alle på holdet havde en i garagen. Om aftenen var både pigerne og vi glade for alt, hvad vi havde set, så vi holdt fest, afskedsfest til kl. ? !!!
   Tirsdag middag hjertelig afsked efter nogle uforglemmelige dage og af sted hjem til de kendte omgivelser og arbejdet. I Warnemünde kun 5 minutters eftersyn - vi kom frem 5 min. før færgen sejlede ha ha - og ved 9-tiden om aftenen drejede jeg tændingsnøglen for sidste gang på den tur, vel hjemme i Ishøj.
   Bilerne gik upåklageligt på hele turen bortset fra den støddæmperbøsning, hele 9 km på literen viste regnskabet, så det var et pænt resultat. Veteranbilerne i DDR er alle i fin stand, men lak og krom lader meget tilbage at ønske, man kan ikke få de rigtige materialer. Det var næsten alle

biler af tysk og tjekkisk oprindelse, biler vi ikke ser på disse breddegrader, enkelte Fiat og en enlig kæmpe Packard. Mercedes og BMW i alle varianter og årgange, Tatra, Aero, Jawa. En særlig perle fik vi også set. Det var SMW-fabrikkens fabriksracer AWE, som i halvtredserne temmelig ofte kørte Porsche-racerne agterud. Den var i fin stand og privatejet. Den skjuler en 6-cylindret 1,5 liters motor med 2 overliggende knastaksler og er udstyret med de oprindelige 3 dobbelte Webere.
   Det var en dejlig tur, og man viste os overalt stor imødekommenhed. Vi er de første fra „vesten", som har deltaget i dette løb.
  

Siden Sidst 

(fortsat fra side 4) 
holdsvis Motorjournalen og Motor. Det er Anders Clausager, i anledning af at han har sluttet en sjælden uddannelse som bildesigner i England. Og maskinfabrikant Anders Andersen i Espergærde, der har fremstillet et eksemplar af en diesel-drejestempelmotor, konstrueret af Mogens Teisen fra FDM. Begge artikler anbefales. - - -