I januar 1926 intmduceredes det ny bilmærke Pontiac fra
General Motors som konkurrent til Essex, som var den billigste
6-cyl. amerikaner. Essex havde været en salgssucces for Hudson,
siden mærket i 1924 fik 6-cyl. motorer.
Det var Oakland fabrikken i Pontiac, Michigan, som fik til opgave
at bygge G. M.'s ny „lille" 6-cyl. model. Desuden byggedes
Pontiac af G. M. i Canada.
Bortset fra motoren havde Pontiacs undervogn større lighed med
Chevrolet end med Oakland. Manglende forhjulsbremser og bagtøj med
fast kardanrør, fodbremse udvendig på tromlerne og håndbremse indvendig lignede til forveksling Chevrolet.
Motoren var en nykonstrueret 6-cylindret sideventilet. Med boring
x slaglængde på 3 1/4" x 3 3/4" var den mere kvadratisk end
den samtidige Oaklandmotor, som havde 2 7/8 x 4 3/4".
Pontiacs 6-cyl. motorer 1926-1932 kendes let på de to ens
topstykker, som hver dækker 3 cylindre.
|
|