|
Det ny mærke var i øvrigt traditionelt opbygget. I forhold
til Oakland var de manglende forhjulsbremser et tilbageskridt, og i
forhold til Chevrolet var det et tilbageskridt med en sideventilet motor.
Som følge af forbrændingsrummets store overflade har en sideventilet
motor en dårligere virkningsgrad end en tilsvarende topventilet.
Forhjulsbremser indførtes på Pontiac og Chevrolet samtidig
- på 1928 modellerne.
Topventiler indførtes i 1955 på en ny V8 motor. Dog havde
allerede den canadiske 1937 model en topventilet 6-cyl. motor, en
Chevrolet motor med forøget boring. |
|
Første årgang af Pontiac kendes på, at vulsten på siden af karrossen
knækker bag fordøren og på skærmene med vulster. Der er bevaret nogle
1926 modeller i Danmark. En af dem tilhører Hans Peter Nielsen i Klippinge.
Den ses på fotografierne som den så ud ved erhvervelsen og 3
år efter med karetmager Olsen, som byggede nyt træskelet til den. Der
mangler endnu en del restaureringsarbejde.
I 1960 købte jeg selv en 1927 Pontiac coach, en enejersvogn
med næsten nyt indtræk, som først var solgt til ophugning. Som følge af
mine opbevaringsproblemer solgte jeg den snart efter for mine udgifter
|
|
(300 kr.) til et DVK-medlem, men vognen blev desværre ikke
bevaret. Derimod lånte køberen nogle fælge med 20" dæk, som han
glemte at tilbagelevere.
Det må erindres, at selvom det for 15 år siden var let at
finde biler fra tyverne, sporedes inden for DVK ikke nogen større
aktivitet - trods formålsparagraffen - for at udnytte de muligheder, som
var til stede, og der var ikke interesse for at skaffe lokaliteter til
opbevaring.
Nogle vil huske en 1928 Pontiac touring som i flere år
indtil begyndelsen af tresserne var parkeret i Hermodsgade ved Haraldsgade
i København. Derefter gik et medlem af ejerens familie i gang med at |
|