Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 49  -  VINTER 1976     side  19

     
 

 

 
   

 

  

   

   

Fra venstre H. P. Nielsens 1926 før og under restaurering, Poul Jørgensens 1928 coach, Jørgen Hermansens ditto, Henning Jensens 1931, og et billede fra tiden af en 1930/31 coupé.

restaurere den i Nordsjælland. Men det sidste, jeg hørte om den var, at den var foræret til en legeplads.
   Vi har i dag nogle lukkede 1928 modeller i klubben. På fotografierne ses Jørgen Hermansens 1928 coach og Poul Jørgensens 1928 coach. Da jeg ved sidste swapmeet i Hedehusene mødte Jørgen Hermansen, foreslog jeg, vi besøgte ejeren af en 1928 coach, som i 1962 ophuggede sin velholdte vogn fordi den var blevet for umoderne. Der fandtes dog ikke meget andet end lygterne tilbage. Men i sin tid købte jeg aksler med artillerihjul for at 

bruge hjulene til den af mine 1927 Oaklander, som efter krigen havde fået de originale pladehjul ændret fra 20" til 16".
   Det gælder både Oakland og Pontiac fra den tid, at de kunne leveres med plade- eller artillerihjul. I begyndelsen af trediverne var trådhjulene på mode som det ses på Henning Jensens 1931 Pontiac special sedan.
   I 1932 kunne Pontiac første gang fås med 8 cylindre foruden med 6. Det var den 90° V 8 motor, som Oakland havde benyttet til de to sidste årgange 1930 og 1931.

                                             Peter Hass