|
Fra venstre H. P. Nielsens 1926 før og under restaurering, Poul
Jørgensens 1928 coach, Jørgen Hermansens ditto, Henning Jensens 1931, og
et billede fra tiden af en 1930/31 coupé. |
|
restaurere den i Nordsjælland. Men det sidste, jeg hørte om den var, at
den var foræret til en legeplads.
Vi har i dag nogle lukkede 1928 modeller i klubben. På
fotografierne ses Jørgen Hermansens 1928 coach og Poul Jørgensens 1928
coach. Da jeg ved sidste swapmeet i Hedehusene mødte Jørgen Hermansen,
foreslog jeg, vi besøgte ejeren af en 1928 coach, som i 1962 ophuggede sin
velholdte vogn fordi den var blevet for umoderne. Der fandtes dog ikke meget
andet end lygterne tilbage. Men i sin tid købte jeg aksler med
artillerihjul for at
|
|
bruge hjulene til den af mine 1927
Oaklander, som efter krigen havde fået de originale pladehjul ændret
fra 20" til 16".
Det gælder både Oakland og Pontiac fra den tid, at de kunne
leveres med plade- eller artillerihjul. I begyndelsen af trediverne var
trådhjulene på mode som det ses på Henning Jensens 1931 Pontiac special
sedan.
I 1932 kunne Pontiac første gang fås med 8 cylindre foruden
med 6. Det var den 90° V 8 motor, som Oakland havde benyttet til de to
sidste årgange 1930 og 1931.
Peter Hass |
|