|
købte min Delahaye, ringede
Ingelise Bratvold til min kone og sagde, at nu måtte vi købe
Alvis'en. Tænk - 2 biler på samme dag efter 2 års ventetid! Nu
skulle der handles hurtigt og Chevroletten røg til Schweiz. Buick'en
blev i landet. |
|
Endelig var vognen min, og den blev
straks kørt ud til Otto Sjøberg, der skulle hjælpe med
restaureringen. Vognen var tilsyneladende helt original og velbevaret
bortset fra træværket i bagenden og jeg var så optimistisk med
hensyn til restaure- |
|
|
ringen, at jeg ikke gjorde mig den ulejlighed at prøvekøre vognen,
endsige starte den - en måned kunne jeg vel godt vente. Jeg bad Sjøberg
om at reparere bremser og lade op, så ville jeg holde ferie og køre til
Jylland for at udskifte træværket hos en snedker jeg kendte, men
Sjøberg rystede blot på hovedet - det kunne ellers være blevet en lang
ferie, udskiftning af træværket varede 2 år. Nå, men jeg lyttede til
Sjøberg, væbnede mig med tålmodighed og efterhånden blev vognen
adskilt til det bare chassis. Karrosseripladen er aluminium overalt, også
skærme, en ting, jeg påskønnede meget efterhånden som muldlagene blev
fjernet og der dukkede helt frisk og blank aluminium frem. Havde karrossen
været stålplade, ville der ikke have været meget tilbage af bagenden,
idet det meste træ kunne pilles ud med fingrene. Jeg påbegyndte
træarbejdet med at udvælge sejt eg fra Dyrehaven til bundplanker og ask
med krumme årer til karrosseriskelet. Jeg købte en kæmpeplanke,
således at jeg kunne udvælge de steder hvor træets årer bedst passede
til de enkelte stykkers facon. Tilpasningen til aluminiumskarrossen
krævede præcis tilpasning. Træ til instrumentbrættet hentede jeg på
Fyn, for at få en åreaftegning der passede bedst muligt til
udskæringer, et punkt hvor jeg „overrestaurere-
|
|