Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 49  -  VINTER 1976     side  29

     

de". Ellers vurderede jeg restaureringspro- blemer ud fra et brugsmæssigt og funktionalistisk niveau, pudsigt nok viste det sig også altid at være det mest originale, hvilket sikkert ikke er en tilfældighed.
   Med hensyn til det mekaniserede, var jeg Sjøbergs lærling, og kan fortælle om en detalje, der næsten fik mig til at opgive restaureringen, og som er et godt eksempel på, hvilke genvordigheder upåagtede detaljer kan give, ikke mindst tidsmæssigt. I Maries styrehuset sidder en snekke hvori der går en not (tap) med 4 bevægelige halvkugler som kontakt til snekkens sider, disse kugler var lidt slidte, selv om mikrometerskruen måtte frem for at konstatere det. Jeg syntes, de skulle udskiftes. Brev til England - afventning - desværre. Rundt til mindst 20 forskellige maskin-alt mulig- fabrikker - desværre, men prøv der og der. „Desværre, hr.". Sidste chance. „Se, jeg har et lille problem med fire halvkugler, de skal bare lige sætte den maskine ovre i hjørnet i gang og ...... „Nej, desværre kan vi ikke ..." På vej ud af døren tænkte jeg, at jeg hellere måtte sætte en annonce om en adskilt Alvis i avisen, men pludselig hørte jeg chefens stemme: „Lad os lige se igen." Efter 10 timers arbejde på maskinværksted og eksperimenteren med Knold og Tot-lim for fastholdelse af kug-