Bilhistorisk Tidsskrift NR. 49 - VINTER 1976 side 30 |
lerne under afslibning lykkedes det at få fire halvkugler. Jeg havde
også købt 100 helkugler, for en sikkerheds skyld, De ved! Nu er
styringen også så præcis, at hvis jeg ser en femøre på vejen, kan jeg
selv bestemme om dækkets yder- eller inderside skal tangere femøren. |
fra fabrikkens første år de mange patenter stammer. Alvis
fabrikken startede i 1920 med en model 10/30, der udvikledes gennem
årene. I 1925 udførte man en forhjulstrukket vogn, der i 1928-29 og 30
var forædlet til mange successor i britiske og europæiske løb.
Verdenskrisen i 1929 satte en stopper for videreudviklingen af
forhjulstrukne vogne (den baghjulstrukne bilindustris annoncer ligeledes)
og Alvis fabrikken koncentrerede sig om mere konventionelle vogne, der
lettere kunne sælges og hvor kodeordene var kvalitet, raffinement og sund
ingeniørkunst. Modellen Speed Twenty blev introduceret i 1932 idet
fabrikken ønskede at komme ind på luxusvognenes marked, og med sin
gennemprøvede tekniske kvalitet, og lave og smukke karrosserier fik
vognen øjeblikkelig succes. Prisen hjalp naturligvis også, idet et
chassis kunne købes for 600 £ og med det her viste karrosseri kunne
vognen købes for 725 £. Den var således, i hvert fald i de første
introduktionsår, den billigste i den klasse den angreb. Med hensyn til
"thoroughbred performance" var den alvorligste konkurrent Talbot
105. Speed Twenty modellen udvikledes fra 1932-1936, da den erstattedes af
Speed Twentyfive modellen. |
me, at det var forsvarligt at sætte et sæde i og prøve at starte og
køre i vognen. Min spænding var stor, da jeg jo aldrig havde hørt
motoren eller prøvet vognen. Tænk om den ikke lød og kørte som den så
ud! Jeg skal aldrig glemme dette øjeblik. Der må have været en særlig
akustik i garagen, for man kunne næsten mærke hver eksplosion gennem
fodsålerne, og vognen lød så potent gennem sin kobberudstødning, at
jeg tøvede med at sætte i gear. Alle besværligheder gennem 3 år var
pludselig glemt, og alt var fryd. |