|
fører E. Shell (det skal sikkert være Scheel) i Granlev
pr. Hyllested på Djursland, mindre end et halvt år efter til dr. Palle
M. Thygesen i Herning og endelig 18/11 1953 til en af DVK's stiftere, og
en årrække formand, Erik Vagn Jensen. Derefter havde i en tid rektor ved
det danske akademi i Rom, Preben Kirkegård, vognen. Han solgte den i
1959.
Silver Ghosten var en vogn for rigmænd og kongelige. Dog har
flere eksemplarer fundet vej til Danmark, og tre vides at være bevaret
på dansk grund. Nemlig foruden nærværende: Raben-Levetzaus 1911- model
og DVK's fra 1921. Ingen af de tre fremtræder i dag i den oprindelige
form. Modellen blev lanceret i 1906 som en sideventilet 6-cylindret 40/50
hp med „kvadratiske" cylindermål, 114 x 114, i 1909 ændret til
114 x 121, som giver et cylindervolumen på næsten 7½ liter. Ydelsen var
oprindelig cirka 48 hk ved 1.200 omdrejninger, måske ikke så imponerende
med vore dages målestok, men køretøjet uforlignelige kvalitet og
næsten lydløse gang gjorde modellen så berømt at den forblev næsten
uændret i produktionen i 19 år. Og i de fleste af de år fremstillede
Rolls-Royce ikke andre modeller, men opbyggede sit ry ved hjælp af Silver
Ghosten.
Specifikationerne er i øvrigt: Cylindrene |
|
støbt i to blokke med hver 3. Der er ikke aftageligt
topstykke, men propper som kan skrues ud så man kan pille ventilerne op
og slibe dem. Krumtapaksel af nikkel-kromlegering med et hovedleje på
hver side af hvert slag. Tryksmøring til alle lejer og ved store
hastigheder ekstra smøring til cylindervæggen. Karburator af RR
fabrikat. Oprindelig tre, senere fire gear frem og et bak. Konuskobling.
To bremsetromler ved hvert baghjul, til henholdsvis hånd- og fodbremse.
Styring med skruespindel og møtrik. Indstilleligt så slidslør kan
justeres væk. Bagtøj med spiralskåret kron- og spidshjul. Affjedring
halveliptisk for og cantilever bag (bortset fra de ældste årgange).
Friktionsstøddæmpere. Elektrisk system 12 volt. Benzintanken rummer 90
liter. Egenvægt 2.630 kg!
Som sagt kom der løbende ændringer, og ydelsen blev
større, men først i 1924 kom der firehjulsbremser. Fra 1922 lavede
Rolls- Royce også den mindre "Twenty", og fra 1925 Phantom I,
der kørte på samme chassis som Stiver Ghost, men var topventilet. Så
ophørte omsider produktionen af Stiver Ghost.
Blandt de sære ting ved Ghosten var tændingssystemet, både
batteri- og magnettænding, med hver sit tændrør i hver cylinder. På en
knap midt i rattet vælger man |
|
det ene eller det andet eller begge dele. Så starte kan den altid.
Gearkassen er usynkroniseret, men man skal vel vare sig for at give
mellemgas med pedalen. Nej håndgassen stilles et bestemt sted, som blandt
andet giver besked til strømfordelerens centrifugalklodser, og så kan
man skifte gear smertefrit. Disse klodser manglede da BP fik vognen, så
Leif Rasmussen har haft sit hyr med at skifte gear.
Da Erik Vagn Jensen havde vognen
Herover som den så ud da Erik Vagn Jensen havde den. I øvrigt med
kofangere og midterbaglygte fra Buick 1937. Til højre som da BP fik den.
Nu sort med guldbronzerede hjul og andre (og mange) lygter.
|
|