Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 50  -  FORÅR 1977     side    4

  
Ældste
bilbillede

I efteråret udskrev FDM's blad Motor en konkurrence om læsernes ældste bilbillede. Nu foreligger resultatet - måske har det været offentliggjort i Motor når dette læses. Der indkom cirka 300 fotos, mange af dem sjove og ledsaget af interessante beretninger. For DVK er der det særlige ved konkurrencen at vi har været med til at udpege vinderen, og at Motor har lovet DVK kopier af alt hvad vi måtte ønske. I det hele taget indbød lejligheden til en længe savnet kontakt, som i hvert fald for os vil være nyttig. (Verden er i øvrigt lille, det viste sig at de to blades gamle redaktører var i familie!)
   Om de 300 billeder kan foreløbig siges at der vist var 3-4 fra før århundredskiftet, så valget af det ældste var for så vidt ikke svært. Og så strakte det sig helt op til efterkrigsmodeller. Men mange lækre og ikke tidligere sete sager var der imellem, og vi glæder os til at komme tilbage til det efterhånden.

Skulle nogen være i bekneb for reservedele til de tidlige efterkrigs Mercedes-Benz modeller, er der nu dukket en uventet mulighed op, idet et lager af dele for vogne fra denne periode er fundet i USA. Desværre tilbydes ikke en liste over hvad der kan leveres, så det vil være nødvendigt at rette forespørgsel indeholdende oplysninger om type, årgang samt motor- og chassisnummer.
   Interesserede bedes henvende sig til M-B registret angående nærmere enkeltheder. Nogle betragtninger over den 4,6 liters 1928 Mercedes-Benz Nürburg, som er vist på side 14 i nr. 49 af Bilhistorisk Tidsskrift: Af forskellige grunde mener jeg, at typebestemmelserne af denne vogn er urigtig og skal kort tillade mig at komme med nedenstående redegørelse.
   Den første mistanke vaktes af køleren. Selvom Mercedes-Benz type Nürburg i sine senere udgaver kunne leveres med svagt V- formet køler, er den afbildede vogn forsy-

net med en udpræget spidskøler. Denne er ydermere en rigtig bicellekøler i modsætning til Nürburgens lamelkøler med løs kappe. Derpå har vognen udvendige udstødningsrør, hvilket aldrig forekom på Nürburgen, og da der ses tre forgreninger, kunne disse heller ikke tilpasses Nürburgens 8-cylindrede motor.
   Det næste spørgsmål, der melder sig, er naturligvis, hvad det så er for en type, når det ikke er en Nürburg, og tanken falder straks på en af de store kompressorvogne fra samme periode. Men igen er der noget galt, for disse havde alle udstødningsrørene på højre side, og på billedet er de på venstre side. (Det kan ses på nummerpladerne, at billedet ikke fejlagtigt er blevet spejlvendt).
   Den 6-cylindrede Mercedes 28/95 havde derimod både spids bicellekøler og udstødningsrørene ført ud gennem venstre side. Formodningen om at det skulle være denne forstærkes yderligere af lygteføringen og trådhjulene foran. I så fald er vognen dog noget ældre end angivet, idet Mercedes 28/95 blev produceret 1914-24 og havde en væsentlig større motor på 7,2 liter (105 x 140 mm). At dømme efter billedet drejer det sig af ovennævnte grunde formodentlig om en sen 28/95, ca. 1923-24.

                                     Poul Jørgensen