Bilhistorisk Tidsskrift NR. 51 - SOMMER 1977 side 7 |
Holger Mathiesen
Af P. E. Hansen |
Forfatterens lyst til at lytte til tidligere tiders automobilføreres fortællen
om hine tiders biler, og hjælp af tilfældet, er årsagen til at denne
artikel om vognmand Holger Mathiesens virke med lastbiler fra 1924 til 1973
kan skrives. At artiklen kan illustreres skyldes Holger Mathiesens foto
interesse fra sin tidlige ungdom. |
i omvendt orden. Efter første verdenskrig blev lastbilen en transportmulighed, man kunne regne med. Forst i byerne, senere i landdistrikterne. Mange lastbiler først i tyverne var tidligere krigskøretøjer med, efter datidens forhold stor lasteevne, men de var udslidte og dermed ikke særlig driftssikre. TT'eren var en let lastbil med en lastevne på 1000 kg, så besværet med af- og pålæsning har været til at overse. Og kørselskomfort hvad angik førerhus og manøvreevne var, stadig i forhold til de gamle biler fra krigstiden, meget bedre. Et TT-chassis svarer helt til personvognsmodellen, den samme motor, det samme gearsystem med to fremadgear, den samme chassisramme, blot sværere. De samme problemer med at komme op ad bakkerne, når første gearbandet var slidt. Historierne om at bakke op, for at bruge det mindre slidte bakgearbånd, lyder for nutidens chauffører som en vittighed, men |
HM bekræfter, at det ofte var nødvendig. |