Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 51  -  SOMMER 1977     side    8

  
 

 mand Sørensen skulle overtage sin svigerfaders landejendom nær Hamborg, og H M overtog da vognmandsforretningen. Med fulgte TTeren og en Chevrolet 1925 samt forhandling af øl fra Slotsmøllen i Kolding og Tuborgs Fabrikker. HM's, første opgave som selvstændig vognmand var at fragte sin tidligere principals bohave på TTeren til Hamborg.

 

Med benene vel under eget bord overvejede HM at udskifte den efterhånden veltjente TT, i 1928 købte han en AA, pris kr. 3000, last 1450 kg, altså 50 % større lasteevne end TTeren og dermed mulighed for større effektivitet. I 1930 var Chevrolet'en tjenlig til udskiftning. HM kunne da have købt en anden AA, men han ville gerne have en vogn med større lasteevne. 

 

Der er kun indstigning på den ene side af Chevrolet 1925 lastbilen. På siden kan man læse at den kun må køre 24 kilometer i timen.


For at se udvalget af lastvogne rejste H M til Forum-udstillingen i 1930 og købte hos flyveren Roben Svendsen, der drev automobilhandel, en REO, last 2950 kg. Medens Ford og Chevrolet i 1930 må siges at tilhøre de lettere lastbiler med max. lasteevne omkring 2000 kg, var REO'en en mellemsvær lastbil med en stærk 6-cylindret sideventilet motor, Udstyret til RSO'en var blandt andet de såkaldte kreaturhække, H M havde efterhånden erhvervet en del kørsel med kreaturer til Exportmarkedet i Kolding. Med 6 køer på ladet var den max. tilladelige lasteevne nået, trækkraften var derimod rigelig, derfor fik HM den lokale smed til at fremstillet en tohjulet anhænger af en udrangeret TT lastbil. Problemerne med typegodkendelse af et sådant hjemmelavet køretøj kendte man ikke dengang, Ladet blev forsynet med hække og kunne rumme 4 køer, REO'en kostede i 1930 10.000 kr., mange penge når man