Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 51  -  SOMMER 1977     side   10

  
 

 rumme den overlegne sideventilede benzinmotor, således at der ikke skulle inddrages plads i førerhuset til motorens bageste del. De lange Bedford'er fra samme tid var derimod det, man dengang kaldte „halvtram- bus", det betød, at motoren gik et stykke ind i førerhuset, og der var skærmet af en stålpladekasse. I den lille engelske Ford Bulldog optog motoren det meste af pladsen i førerhusets midte. Triangel lavede også nogle modeller helt uden „snude" i tredivernes første halvdel. Naturligvis var kørselskomforten størst i de lastbiler, hvor føreren ikke skulle dele plads med motoren.

 

   I 1933 var HM flyttet fra Høkelbjerg til Christiansfeld, hvor han byggede villa ved hovedvej 10 lige nord for den gamle historiske bymidte. Da beliggenheden gav mulighed for benzinsalg, blev HM Gulf-forhandler, samtidig afstod han ølhandelen. For en seriøs vognmand i trediverne var det utænkeligt, at lastbilerne overnattede under åben himmel, derfor blev der også bygget garage til bilerne og halvtag til påhængsvognene.
   I slutningen af trediverne var HM godt kørende, to næsten nye biler med to firehjulede påhængsvogne og en hel del fast kørsel med kreaturer. I 1939 skete den

 

Bedford 1936.


katastrofe, der skulle sætte dybe spor i år fremover, det tredje riges ekspansionsbestræbelser begyndte for alvor. HM sikrede sig dæk og motorolie og havde et pænt lager, da tyskerne besatte Danmark den 9. april 1940. Snart ophørte benzinforsyningen og Gulf-tanken tømtes. Ville man køre, måtte man montere gasgenerator, og det kunne ske efter bevilget ansøgning til myndighederne.
   Selv om det kun er tredive år siden man døjede med gengas som drivkraft, er det et fåtal af nutidens chauffører og mekanikere, der har haft problemerne med „kakkelovnene" inde på livet. HM og hans chauffører måtte køre med generator i mere end fem år. REO'en og Bedford'en fik monteret generator i ladets forreste venstre hjørne, men generatorerne måtte som tilbehør have filtre og gaskølere. Filtrene monteredes foran forakslen og gaskølerne foran den normale køler. Gengassen blev fremstillet ved opvarmning af træ i generatoren, når træ opvarmes uden at luftens ilt får adgang til det opvarmede træ, bryder det ikke i brand, og brændbare gasser kan uddrives af træet. Bøg var den bedst egnede træsort til