Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 51  -  SOMMER 1977     side   14

  
 

mening, om man da i det hele taget kan tale om skønhed hvad angår lastbiler.
   I 1962 købte HM sin sidste lastbil, en MAN. Dette mærke skulle efter sigende have en særlig blød motorgang grundet forbrændingskamrenes særlige udformning. Måske forpligter det faktum, at det var hos Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (fork. MAN) at dieselmotorens vugge

 

 stod, idet det var her Rudolph Diesel foretog forsøg med sin motor i begyndelsen af dette århundrede.
   I 1968 solgte HM sin vognmands forretning til sin chauffør gennem 24 år, Knud Larsen, Christiansfeld. Dog fortsatte HM i fem år hos Knud Larsen som en slags speditør med at sikre kreaturlaster, som stadig er forretningens speciale.

 

Fargo var (er?) lige som DeSoto et andet navn for Dodge, når det galder lastbiler. Til venstre en engelsk Fargo 1946 med Perkins dieselmotor. Til højre øverst en amerikansk Fargo 1947. Og ved siden af den en Scania Vabis 1951 og en engelsk Fargo af samme årgang. Dengang skulle lastbiler med påhængsvogn på førerhusets tag have en indvendig belyst gul trekant, der var klappet op når påhængsvognen var tilkoblet. Nedenunder Volvo Viking 1966 og M.A.N. 1962.








De velholdte mørkeblå lastbiler er nu borte fra garageanlægget på Kongevej i Christiansfeld. Men garagen huser stadig biler, Ellegård og Jens Thomsen lejer huset til deres A Ford'er med mere, og snakken mellem vært og lejere om hine tiders biler afbryder undertiden restaureringsarbejdet.
                                      P. E. Hansen