Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 51  -  SOMMER 1977     side   25

  
 

firedørs, og i de to år efter krigen "Ten" blev lavet fortsatte de tre karrosseriformer.
   Palnum har søgt råd hos formgivnings- eksperten A. D. Clausager, som har bestyrket ham i en formodning om at karrosseriet kunne være dansk - fx fra Højer. Men dog lige så godt så meget andet. Clausager siger at årgangen givetvis er 38, det fremgår af kombinationen pladehjul, almindelig gearstang, tidlig type skærme (omend de rudimentære trinbrætter mangler), og motorhjelm med køleribber - de forsvandt på 39-modellen. Vor egen Bent Mackeprang og den engelske bilhistoriker Michael Sedgwick er enige om at det kunne være et af de karrosserier E. D. Abbott i Farnham lavede et mindre antal af på "Ten" chassis, og udstillede på London Show'et i 1935, -36, -37 og -38. Så er det bare mærkeligt at vognen er en Sunbeam og venstrestyret.
   Endelig skal vi måske nævne at teknisk er vognen en Hillman "Minx" med chassiset vendt på hovedet - underslung. Den fungerede i modelprogrammet som efterfølger af den sporty Aero Minx.
   Palnums smarte vogn må have vakt opmærksomhed da den dukkede op herhjemme - det skulle være mærkeligt om ingen kunne huske noget om dens fortid - vi formidler gerne oplysninger.