Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 51  -  SOMMER 1977     side   26

  
 
      DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
Tel. 01-71 39 02  kun mandag aften

                  BESTYRELSE: 
Svend Dråby, formand,
   (klubbens adresse). 
Fritz Knudsen, næstformand,
   Langelinie 131, 5230 Odense M,
   tel. 09-13 10 66. 
Steen Haselmann, kasserer,
   Frederik VPs Allé 62, 2000 Kbh. F
   tel. 01-34 00 36. 
H. O. Bracher, Nord-Jylland,
   tel. 06-22 17 45. 
Erik Dinesen, Vest-Sjælland,
   tel. 03-56 10 30. 
P. E. Hansen, Midt-Jylland,
   tel. 05-62 83 32. 
E. F. Jacobsen, Vest-Jylland,
   tel 07-32 08 11. 
Bent Mackeprang, København,
   tel. 01-OR 963. 
Hans Mærsk-Møller, Nord-Sjæll.,
   tel. 03-24 78 96. 
Flemming Sørensen, Syd-Sjælland
   tel. 03-70 10 85.

For- og bagside 
Billederne på tre af omslagssiderne giver nogle eksempler på hvordan dansk motorsport tog sig ud i slutningen af 1930'erne. Det var noget med at køre over stok og sten i grusgrave og gennem hulveje - materiellet var som regel standardvogne, omend i - åbne udgaver, eller husholdnings- sportsvogne. På forsiden er det den eneste Hillman Aero Minx British Motors ind-

 
Forsikringer: 
H. J. Beier. 
Sortedam Dossering 43, 
2200 København N, 
tel. 01-35 43 00.
                REDAKTION 

O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
    bedes sendt), Krogholmgårdsvej 70,
    2950 Vedbæk. Tel. 02-89 11 48.
   Helst skriftlig henvendelse.
    I redaktionen: Th. Ry Andersen,
   H. J. Beier, Peter Bering, P. Lykkeberg,
    K. Schouboe, P. E. Hansen, Peter Juel
    Jeppesen. 
Annoncer: Fritz Knudsen,
   Langelinie 131, 5230 Odense M.
   Tel. 09-13 66 10. 
Eftertryk tilladt med kildeangivelse 
EILER EILERTSEN.KØBENHAVN

  

førte. Det var Torben Strand der fik den leveret 5. juni 1935, og i 1936 kørte han den i KDAK's trial i Hundested. Bemærk skiltet med „Fare". Vognen har overlevet og ejes i dag af Niels Krüger Rasmussen. Se billedet i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 44. Mere farligt blev det for øvrigt året efter da vognen deltog i KDAK's åbningsløb på den ny rundbane i Ganløse, og Torben Strand kun ved en lynsnar manøvre undgik at køre ind i Preben Sørensens Ford Junior, som trillede rundt. På side 2 en situation

 

fra Monte Carlo løbet 1938. At det var en kold omgang vidner føreren Bruno de Neergårds bælgvanter om, og han var så forsynlig at have en Falck-mand, Robert Glad, med som observatør. Morris 8 ejere bedes bemærke den korrekte kaleche, som nu næsten aldrig ses. Skulle vognen for øvrigt være en af de mange der i dag er i DVK- medlemseje? Bagsidens Ford V8 1934 er Poul Cadovius' i himmelfart på Ganløsebanen i 1938. Alle tre billeder er fra Ramsings arkiv hos Automobil Sports Klubben.

Sidste!
Hans Bo Jacobsens FIAT 1500 er delvis identificeret, chassisnummeret siger årgang 1937, og karrosseriet er fra Touring i Milano.

Det er ikke ret mange år siden slagteren i Tårbæk kørte i denne F ord A 1929 varevogn. Foruden den vidunderlige varekasse hørte der et touringkarrosseri til vognen, og efter at Svend Erik Boyer havde erhvervet vognen i 1967 så. vi den kun som tou ring. Nu har imidlertid Boyer solgt vognen til Gunnar Falk (efter hvad vi erfarer fordi han har noget andet spændende i kikkerten) og kender vi Gunnar ret vil vi også komme til at gense Forden med varekassen.