Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 52  -  EFTERÅR 1977     side  18

     
 

 

Emile Mathis blev født i 1880 i Strasbourg, og som mange af datidens unge mennesker var han levende interesseret i mekanik.
   De første biler der forlod hans værksted var egentlig kun prototyper, men det er dog værd at nævne, at han i perioden 1901-1907 samarbejdede med E. Bugatti, og de konstruerede sammen en virkelig imponerende maskine, 4 cyl. 150 x 160 mm, som blev solgt under navnet „Hermes". (Billede kan ses i "Le sang pur" samt i Hassings Billeksikon).
   Da samarbejdet mellem Mathis og Bugatti ophørte supplerede Mathis sine indtægter ved at forhandle De Dietrich, Panhard og Rochet-Schneider.
   Omkring 1910 fremkom en ægte Mathis: motoren var på 2 liter, 4 cyl. med 3 hovedlejer samt en gearkasse med 4 fremadgående gear, hvilket dengang var avanceret. På grund af den gode teknik forøgedes produktionen hurtigt, og Mathis havde således før første verdenskrig et velfunderet firma, hvilket også til dels skyldtes to modeller: Babylette på 1,132 cc og Baby på 1,3 liter.
   Disse modeller kan karakteriseres som

                  Af Jesper Hermann