|
sidestykker til Bébé Peugeot og Bébé Bu- gatti.
Mathis prøvede som så mange andre af datidens
bilfabrikanter at gøre reklame for sine biler ved at deltage i
væddeløb. Grand Prix, økonomiløb, pålidelighedsløb, osv. Mathis'
kæphest var at stille op med en bil der havde halvt så stor slagvolumen
som konkurrenternes, og han havde derfor stor succes i pålideligheds- og
økonomiløb.
Efter første verdenskrig kom i 1919 en avanceret lille 4 cyl.
type SB på 1,131 cc eller måske på 1,180 cc, 4 fremadgående gear,
elektrisk lys og et let smalt 3 pers. karrosseri. Mathis bilerne efter
krigen havde ofte ganske små maskiner, fx havde man en T type i 1923 på
628 cc og en P type på 760 cc, men bilerne havde altid 4 gear. Med disse
små populære biler som var håndværksmæssigt godt fremstillet, blev
Mathis snart den 4. største franske bilproducent efter Citroën, Renault
og Peugeot, og omkring 1927 fremstilledes ca. 75 biler om dagen på
fabrikken i Strasbourg.
I 1924 så model PS dagens lys; det var en model P 750 cc
plus 2 cylindre. Samtidig kom en anden 6 cyl. med overliggende knast, type
L.
Omkring 1924-25 kunne man vælge mellem ikke færre end 12
modeller, alle med forhjulsbremser og 4 fremadgående gear.
|
|
Øverst det ældste Mathis-billede i Ry Andersens
arkiv: X 899, ca. 1911-model tilhørende dyrlæge K. Sørensen i
Horsens, fotograferet 1919 i Spodsbjerg. Derunder med imponerende spidskøler
et billede fra 1916, maske en Baby eller Babylette (foto udlånt af
E. Bangsbo). |
|
|
|
|