Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 52  -  EFTERÅR 1977     side  21

     
 

motor, har jeg naturligvis talt med Kaj Bach og han forærede mig en motor - desværre ikke den originale, men en ca. 1923 motor.
   Endvidere har skovfoged Erik Christian- sen en meget fin lukket type GM.
   Dernæst skal nævnes at Leif Nowicky på Bogø har et GM chassis plus motor og hjul, samt at Børge Mark fra Nykøbing Mors har en åben.
   Type MB's fremtoning kan sandsynligvis diskuteres, idet Trygve Krogsæter og jeg har erfaring for at instrumentbrættet blev individuelt fremstillet, og det viser sig, at når man skulle rekvirere fx skærme og andre karrosseridele fra fabrikken, skulle den originale helst sendes med, idet der var et utal af modeller at vælge mellem.
   Hvis andre DVK medlemmer kan bringe mere lys over Mathis-bilernes historie, bedes de kontakte undertegnede.
   Det kan da ikke være rigtigt at kun så få biler har overlevet tidens tand når produktionen var på ca. 75 vogne om dagen i 1927!! 


Øverst tilsyneladende en pensioneret københavnsk Mathis taxa på udflugt. (Foto udlånt af C. R. Rasmussen). Derunder den Mathis racer Granzow startede med i Grand Prix på Glostrupbanen i  1925.