|
motor, har jeg naturligvis talt med Kaj Bach og han
forærede mig en motor - desværre ikke den originale, men en ca. 1923
motor.
Endvidere har skovfoged Erik Christian- sen en meget fin
lukket type GM.
Dernæst skal nævnes at Leif Nowicky på Bogø har et GM
chassis plus motor og hjul, samt at Børge Mark fra Nykøbing Mors har en
åben.
Type MB's fremtoning kan sandsynligvis diskuteres, idet
Trygve Krogsæter og jeg har erfaring for at instrumentbrættet blev
individuelt fremstillet, og det viser sig, at når man skulle rekvirere fx
skærme og andre karrosseridele fra fabrikken, skulle den originale helst
sendes med, idet der var et utal af modeller at vælge mellem.
Hvis andre DVK medlemmer kan bringe mere lys over
Mathis-bilernes historie, bedes de kontakte undertegnede.
Det kan da ikke være rigtigt at kun så få biler har
overlevet tidens tand når produktionen var på ca. 75 vogne om dagen i
1927!!
Øverst tilsyneladende en pensioneret københavnsk Mathis taxa på
udflugt. (Foto udlånt af C. R. Rasmussen). Derunder den Mathis racer
Granzow startede med i Grand Prix på Glostrupbanen i 1925.
|
|
|
|