Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 52  -  EFTERÅR 1977     side  23

     
 

koblings- og bremsepedal. Det gælder om at flytte foden den rigtige vej! Der er chokerhåndtag, men hverken håndgas eller tændings indstilling ved førerpladsen. På en forniklet plade på instrumentbrættet af aluminium sidder vognens eneste instrument, et amperemeter, sammen med en kortslutningsknap til tændingen. Kaj Bach siger at når man har vænnet sig til den meget direkte styring er køreegenskaberne fortræffelige. Savnet af differentiale mærkes ikke under almindelig landevejskørsel, men ved skarpe drejninger ved lav hastighed er det nødvendigt at skifte til lavt gear, fordi det indvendige hjul bremser meget kraftigt. Derfor er det også næsten umuligt at skubbe vognen med håndkraft, hvis det ikke går ligeud. Tophastigheden er 60-65 kmt, marchastighed med åben kaleche 50-55 kmt og den kører 15 kilometer per liter.
   For 10 år siden var Kaj Bach i Norge med Mathis i anledning af Norsk Veteranvogn Klubbs 15 års jubilæum. I sommer gjorde de turen igen til NVK's 25 års jubilæum (sammen med formand Dråbys DeSoto og næstformand Fritz Knudsens Ford A). Men ellers står Mathis'en sædvanligvis udstillet på Egeskov.
   Model P blev lavet fra 1919 til 1926.

 (Billedtekster: OR).