Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 52  -  EFTERÅR 1977     side  24

     
 

 

Af og til møder man veteranvogne - fortrinsvis lukkede - cirka fra perioden 1933-1935 - med påsvejset eller påskruet stålkuffert bagpå. Da bilfabrikkerne netop i omtalte tidsrum begyndte at bygge sedanvogne med indbygget kuffert kan det være ret så vanskeligt at finde ud af, om en vogn er „født" med fast kuffert bagpå eller om den er blevet monteret på et senere tidspunkt - især hvad angår de mere sjældne bilmærker. En af de få danske virksomheder, der i trediverne forsynede utilfredse vognejeres sedaner med fast kuffert, var Dansk Vognfjederfabrik på Vesterfælledvej i København. At det blev gjort ret så professionelt kan man tydeligt se på den afbildede Morris Eight. Men det var dog ikke kun den slags arbejder, der gjorde Dansk Vognfjederfabrik til et ret kendt navn i den danske bilbranche. Firmaets hovedlevevej var - som dets navn allerede antyder - fremstilling og reparationer af fjedre. Firmaets stifter var fabrikant Th. Hansen. Efter at have beklædt nogle be-



Tv. Hansens egen Brennabor var fotomodel på Amalienborg Slotsplads.

side 25 Værkstedsinterier med forskellige gøremål.
Bemærk den ethjulede påhængsvogn længst til højre