Bilhistorisk Tidsskrift NR. 52 - EFTERÅR 1977 side 24 |
|
Af og til møder man veteranvogne - fortrinsvis lukkede -
cirka fra perioden 1933-1935 - med påsvejset eller påskruet stålkuffert
bagpå. Da bilfabrikkerne netop i omtalte tidsrum begyndte at bygge
sedanvogne med indbygget kuffert kan det være ret så vanskeligt at finde
ud af, om en vogn er „født" med fast kuffert bagpå eller om den
er blevet monteret på et senere tidspunkt - især hvad angår de mere
sjældne bilmærker. En af de få danske virksomheder, der i trediverne
forsynede utilfredse vognejeres sedaner med fast kuffert, var Dansk
Vognfjederfabrik på Vesterfælledvej i København. At det blev gjort ret
så professionelt kan man tydeligt se på den afbildede Morris Eight. Men
det var dog ikke kun den slags arbejder, der gjorde Dansk Vognfjederfabrik
til et ret kendt navn i den danske bilbranche. Firmaets hovedlevevej var -
som dets navn allerede antyder - fremstilling og reparationer af fjedre.
Firmaets stifter var fabrikant Th. Hansen. Efter at have beklædt nogle
be- |