Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  17

     
 

Landbrugsmuseets Olds før den blev sendt til restaurering hos GM i København i 1938.

kemaskine) var ansat som ingeniør hos H. C. Christiansen og fortalte i 1946 Politikens motorjournalist Walther Næsh, at den cabriolet der kendes fra forsidebilledet på DTM's årbog 1971, blev leveret på bestilling af en bagermester på Frederiksberg, som udtrykkeligt forlangte kaleche på for

 

at den skulle være finere end den vogn af samme type som Ole Olsen kort forinden havde fået. Det var i følge Mathiasen i årene 1901-02. Ole Olsen fortæller selv i sine erindringer at han fik en automobil „bygget sammen" af Christiansen i Store Kongensgade i 1899, og den blev leveret 1900. Vognen blev brugt i Malmø, hvis Tivoli Ole Olsen drev fra 1898 til 1901. Ole Olsen fortæller at han fik sin anden vogn, en Olds, i København i 1903. Den 

 

eksisterer der et fotografi af, men der findes ikke noget kendt fotografi af Ole Olsen med Malmø-vognen, og heller ingen forklaring på at han skulle have beholdt den, eller hvordan den senere er kommet til DTM. 

OLDS 
I alder kommer dernæst tre bevarede Olds "Curved Dash". I det hele taget en vogn der verden over er bevaret forbavsende mange af.
   Olds-importøren Dansk Automobil & Cyclefabrik (altså H. C. Christiansen) udgav i 1902 en dansksproget „brugsanvisning" på 18 sider (uden illustrationer) til Curved Dash Oldsen, verdens første virkelig massefremstillede, billige bil. „Skal man bedømme en 'Oldsmobile'," indleder bogen, „må man først vide at den er frugten af 15 års erfaring i fabrikationen af benzinmotorer og mere end 10 års gennemtænkte forsøg på at fremstille et benzinkøretøj (begge dele turde være svagt overdrevet. Red.), og at hver enkeltdel er afprøvet før dens indsætning i maskinen, og at hver motor er undersøgt af to sagkyndige, som begge har måttet afgive en skriftlig erklæring om dens beskaffenhed."
   Det anbefales at man undersøger maskinen samtidig med at man gennemlæser