Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  34

     
 

125 liter benzin, 8 kilo olie og l liter petroleum. Osv. Den samlede regning løber op i cirka 15.000 mark.
   Men så har vi foregrebet at der i december og januar betales a conto beløb på vognen, via Tønder Landmandsbank, at Raffay 3. januar meddeler at firmaet telegrafisk har fået underretning fra d'herrer Renault, Billancourt, om at chassiset er klar til afsendelse og straks ved ankomsten til Hamborg vil tilgå vognbyggeren til færdiggørelse af karrosseriet, at Raffay 27. januar oplyser Schack om at han ordner kasko- og ansvarsforsikring for kunderne og at der ved medlemskab (til 200 mark) af Kaiserlichen Automobil Club opnås 10 procents rabat på materielforsikringen (ønskes i stedet medlemskab af Mitteleuro- paischen Motorwagen Vereins koster det kun 20 mark om året) - og i et håndskrevet efterskrift fra Raffay at „Deres chauffør gør meget tilfredsstillende fremskridt, men må dog fortsætte arbejdet hos os indtil vognen afleveres."
   Imidlertid trækker leveringen ud, og Raffay må 21. februar forsikre Schack om at „vedkommende vognfabrik" er blevet forespurgt om hvornår man bestemt kan regne med at afsende vognen, og to dage senere foreligger svaret: Sidst i denne uge, så der ikke er noget i vejen for vog-

 

nens afgang herfra midt i næste uge. Imens afventer Raffay at få tilsendt forsikrings papirerne - som i øvrigt også eksisterer den dag i dag.
   Sidste led i den bevarede korrespondance med Raffay er fra 1912 - hvor Raffay

  Age Laurings Renault. 

øjensynlig som svar på en reklamation fra Schack svarer at han ikke bør agte på omkostningerne, men skikke vognen til