Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side    8

     
 

rusttæringer, men skal naturligvis „have en omgang" før den kommer i brug. Da jeg fik den, mente jeg og Palle Jensen m. fl. at det var den eneste førkrigs type 60S i Danmark. Ikke desto mindre har jeg fundet en magen til hos en samler (den er ikke til salg).
  Type 60S blev lavet første gang i 1938 og eksisterer som type endnu i dag. Den blev efter sigende retningsgivende for moderne bildesign. Det vil føre for vidt at komme nærmere ind på det her. 

CADILLAC 1947 
Cadillac cabriolet er noget sjældent noget i Danmark. Af efterkrigsmodeller kender jeg kun Palle Jensens 46, mine to (47 og 53) og derefter skal vi op til Palles 60'er. (Der er også nogle nyere).
   Den her viste købte jeg i 1976. Ejerforhold har jeg ikke kunnet klarlægge. Vognen er komplet og kan køre, men er i øvrigt i en noget forkommen stand. Bilen har automatgear og trykknapbetjent (hydraulisk) kaleche, forsæde og ruder. 

BUICK 1948 
Denne vogn er den mellemstore model, Super. Den har 8-cyl. rækkemotor og manuelt gear.
   Vognens første ejer var tilsyneladende en diplomat. En privatmand købte den i 

 

1950, og den har været i samme families eje siden. Den blev afmeldt i 1974, men blev fortsat plejet i sin garage.
   Det har taget mig tre og et halvt år, med hyppige kontakter til ejeren, at få lov til at købe „familieklenodiet".
   Bilen er usædvanlig velholdt, og det vil koste under totusinde kroner at syne den, hvilket sker til foråret. 

CHEVROLET 1949 
Denne ret sjældne FLEETLINE model blev købt brugt i USA i 1951, og hjemtaget til Danmark. Den er her blevet kørt af samme ejer indtil sidste efterår. Jeg har for nylig solgt den til Birger Blakø i St. Magleby. 

I vinternummeret 1977 af Bilhistorisk Tidsskrift berøres på side 8 under rubrikken „Siden Sidst" problemet med Mercedes- Benz' cabrioletbetegnelser. Desværre er den givne redegørelse ikke blot ufyldestgørende, idet der foruden de anførte A, B, og C cabrioletter også findes 

 

D, E og F, men i  tilgift direkte fejlagtig, da C ikke er 4-dørs som oplyst, men 2-dørs i lighed med B.
   Som det så ofte er tilfældet med Mercedes-Benz, er hele spørgsmålet en smule mere kompliceret, end man skulle tro ved første øjekast. Foruden antallet af sidde- pladser og døre skal vi nemlig også tage antallet af vinduer med ved typebestemmelsen, og det er netop her, forskellen på B og C optræder.
   Da erfaringerne tydeligt viser, at disse betegnelser giver anledning til stadig mystifikation og fejltagelse, vil det måske være en idé én gang for alle at opremse de forskellige typer: 
Cabriolet A: 2-pers., 2-dørs, 2 sidevinduer
Cabriolet B: 4-pers., 2-dørs, 4 sidevinduer
Cabriolet C: 4-pers., 2-dørs, 2 sidevinduer
Cabriolet D: 4-pers., 4-dørs, 4 sidevinduer
Cabriolet E: 6-pers., 4-dørs, 4 sidevinduer
Cabriolet F: 6-pers., 4-dørs, 6 sidevinduer
   En nøje granskning af ovenstående vil afsløre, at benævnelserne ikke følger helt logisk, men det er altså den udformning Daimler-Benz AG har valgt. Det bør måske bemærkes, at der desuden findes både roadster og touring fabrikskarrosserier, og at ikke hver Mercedes-Benz model leveredes med alle varianterne. Især er Cabriolet E meget sjælden.
                                       Poul Jørgensen