Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  12

     
  Rally i Tjekkoslovakiet
Af Ebbe Suenson
 
 
 

Den første uge i oktober 1977 afholdt veteranbilklubben i Ostrava i Tjekkoslovakiet sit 6. internationale rally, og jeg meldte mig til det med min 3½ liter Bentley 1935, 4 personers cabriolet. Som meddeltagere havde jeg Ebbe Jacobsen og et ikke-medlem, Kaj Baht.
   Vi sejlede fra Tuborg Havn om aftenen til Swinoujscie og kørte på to dage gennem Polen til grænsen syd for Zakopane, og det eneste uheld, vi havde, var, at vi på grund af sprogvanskeligheder fik en liter portvin til kartoffelsuppen til frokost i stedet for rødvin.
   Ca. 25 kilometer syd for den polsk-tjekkiske grænse ved Zakopane kom vi til startstedet i Karpaterne, en kur- og ferieby ved navn Tatranska Lomnica. To kilometer herfra lå et feriecenter, kaldet Euro-Camp, FICC, bestående af campingplads, supermarked, restaurant, vaskeplads, automobil-

værksted med betjening, svejseapparater o.s.v. samt en række sammenbyggede bungalows med et kombineret opholds- og soverum, bad og toilet.
   Jeg synes ikke, jeg har set så smukt et sted som Tatranska Lomnica og omegn. Stedet er højt beliggende, meget kuperet og skovrigt, og efterårsfarverne på løvet kunne ikke være smukkere. Mod nord havde man udsigt til de sneklædte Karpater. Høje Tatra, og hvor man end bevægede sig inden for en meget stor radius, mødte øjet kun skønhedsindtryk i form af vandløb, frodige marker og smukke skovpartier.
   I rally'et deltog ca. 60 biler, næsten udelukkende fra Tjekkoslovakiet, Polen og DDR. Fra Portugal kom l, fra Frankrig 2, fra Storbritannien l, fra Sverige l, og fra Danmark var vi eneste deltagere.
   Alle deltagende biler var tilsyneladende i meget fin stand, og alle gennemførte

rally'et uden uheld, og jeg vil fremhæve følgende usædvanlige køretøjer:
   Maurer-Union fra 1902.
   De Dion-Bouton fra 1903.
   Darracq fra 1904.
   Unic fra 1904.
Rally'et var uhyre godt organiseret. Vi startede hver morgen i nummerorden med et minuts mellemrum og skulle i princippet overholde visse tider under gennemkørslen af ruterne, der som nævnt ikke kunne være smukkere. Der var hver dag en heldagstur med middagspause, og om aftenen efter spisningen var der som regel musik og dans. 

Side 13 Øverst østtysk 6.2 liters Mercedes-Benz 630 1926 og en svensk Cadillac V8 314 1927. Nederst tjekkisk Alfa Romeo 2300 GT 1935 og polsk Peugeot 402 1935 og ved siden af den en åben Skoda Popular S 1937.