Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  18

     
 

mål nærmest på en 5/l4 PS. Stort set hele undervognen er intakt, inclusive den originale køler, motor, gearkasse etc. og muddermaskine-smøringen. Endvidere er der bevaret et af de originale baghjul.

FORWARD 
En smed på Stevns skilte i 1931 en gammel bil ad, tilsyneladende fordi han havde brug for et stykke U-jern fra chassiset. Det mærkelige er at han omhyggeligt gemte

 

resten af vognen, minus egentlige karrosseridele. De blev endda mærket med et ikke helt let gennemskueligt system af kørnerprikker. For nogle år siden blev hele herligheden overtaget af Jørgen Christensen, der har lavet en interimistisk samling ved hjælp af lægtestumper og ståltråd.
   Der er papirer på vognen, som fortæller at den i 1922 blev indregistreret til en mand der vist var maskinpasser på elværket i Haslev, og at det var en Forward

  Ricard Fasterholdts Opel i forklædning.



Nogenlunde sådan skulle den gerne ende med at se ud.

årgang 1917. Men forsikringsattesten siger 1911, og Jørgen Christensen mener i øvrigt at hele konstruktionen tyder på noget endnu ældre. En typeplade af messing bærer også navnet Forward, indhugget primitivt med huggepiber, og så står der England No. 53 449 Kg 4.3 HK. Bemærk at det er danske benævnelser.
   Karburatoren hedder Monarch Valve Co., Brooklyn - altså amerikansk. Mærket For-



(Side 19) Forward 1912, løseligt samlet og uden karrossen.