Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  23

     
 

Riboll skulle have brugt et sæt gamle skilte, de ser meget ud til at være håndlavet til formålet her.
   Men der er forskellige andre messingskilte på vognen. På et af dem står D. Napier & Son Ltd. Engineers, Acton Vale, London W. Supplied by S. F. Edge (1907) Ltd. 14, New Burdington Street, London W. No. 7542. Edge var i parentes bemærket en driftig mand der var skyld i mærkets fremgang i århundredets begyndelse, særlig fordi han personlig havde succes med det som racerkører.
   I 1903 lancerede Napier en af verdens første sekscylindrede biler, måske den første. I det store modelprogram omkring 1911 var de fleste modeller også 6-cylindrede, men den danske Napier er 4-cylindret, en 15hp på 2.7 liter. Modellen blev lavet indtil krigen. Som bilmærke ebbede Napier ud i slutningen af 1920'erne, men virksomheden fortsatte med at lave flymotorer, og det er velkendt at der lå en stor Napier motor i en af John Cobbs rekordvogne.
   En kuriøs ting ved de ældre Napier motorer er at håndsvinget skal tørnes den gale vej.
   Sachsenskjold har formentlig kørt med 

(side 22)
Napieren med det oprindelige karrossen.

 

sin Napier droske til hen mod midten af 1920'erne. Hans søn, kongelige kapelmusicus Henrik Sachsenskjold, husker svagt vognen fra sine første drengeår, og han er født i 1918.
   Men vognmanden skilte sig ikke af med sin Napier. Den blev stående i hans garage i Roskilde, og han tørnede jævnligt motoren. Og da en flok Roskilde-borgere 30 år senere opdagede vognens eksistens og fik

 

Napierens andet karrosseri. Fotograferet i 1954 med Sachsenskjold ved rattet. 

lov til at overtage den mod en symbolsk betaling, startede den med det samme.
   Napier Clubben i Roskilde havde megen morskab ud af vognen i nogle år, men så blev Napier'en ved DVK's mellemkomst parkeret på Teknisk Museum. Da imidlertid ejerforholdet endnu ikke er helt af-