Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  26

     
 
     DANSK VETERANBIL KLUB
         Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
     Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.
             B E S T Y R E L S E: 
   Svend Dråby, formand,
     (klubbens adresse). 
   Fritz Knudsen, næstformand,
      Langelinie 131, 5230 Odense M,
      tel. 09-13 10 66. 
   Steen Haselmann, kasserer,
      Frederik VI's Allé 62, 2000 Kbh. F,
      tel. 01-34 00 36. 
   H. O. Bracher, Nord-Jylland,
      tel. 06-22 17 45. 
   Erik Dinesen, Vest-Sjælland,
      tel. 03-56 10 30. 
   P. E. Hansen, Midt-Jylland,
      tel. 05-62 83 32. 
   E. F. Jacobsen, Vest-Jylland,
      tel. 07-32 08 11. 
   Bent Mackeprang, København,
      tel. 01-OR 963. 
   Hans Mærsk-Møller, Nord-Sjæll,
      tel. 03-24 78 96. 
   Flemming Sørensen, Syd-Sjælland,
      tel. 03-70 10 85.

BAGSIDEN: 
Hans Mærsk-Møller har købt den åbne Hudson Special 8 1935 som Henrik Schouw havde i mange år. Men på bagsidebilledet er det Erik Castenskjold som deltager i KDAK's forårs-billøb 1936. Eller var det 37? Førerne gør klar til bakke-

   Forsikringer: 
   H. J. Beier. 
   Sortedam Dossering 43.
   2200 København N, 
   tel. 01-35 43 00.

 

               R E D A K T I O N 
  
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
       bedes sendt), Krogholmgårdsvej
     70, 2950 Vedbæk. Tel. 02-89 11 48
      Helst skriftlig henvendelse.
      I redaktionen: Th. Ry Andersen,
      H. J. Beier, Peter Bering, P. Lyk-
      keberg, K. Schouboe, P. E. Han-
      sen, Peter Juel Jeppesen. 
   Annoncer: Fritz Knudsen,
      Langelinie 131, 5230 Odense M.
      Tel. 09-13 66 10. 

    Eftertryk tilladt med kildeangivelse

      EILER EILERTSEN.KØBENHAVN



prøven ved Ravnholm. Der var også en hastighedsprøve på den gamle dirt-track bane, det må have været den ved Roskildevej. Dagspressen kunne dagen efter fortælle at bilerne kørte lige så hurtigt som motorcyklerne i banens glanstid.
   Castenskiold var anden ejer. Vognen blev solgt som ny af importøren Skandina-

visk Motor Co. og indregistreret 17. april 1935 under K483 for grosserer Georg Rauh, der også tidligere havde kørt Hudson. Hans søn fortalte i 1967 Schouw at familien kaldte vognen „Bananen" fordi den havde farve som en umoden banan, med en sort vandret stribe. Men allerede året efter afhændede Rauh vognen til Castenskiold. Han var på det tidspunkt sælger hos Skandinavisk Motor og fik sat Hudsons ny elektriske gearvælger på vognen. Men fik den senere afmonteret igen fordi den skiftede for langsomt til sportsbrug, så den knaldede nogle gearhjul. Vognen skiftede i øvrigt farve - først til metallisk chokoladebrun, som stod til indtrækket af oksehud, senere til sort. Castenskiold fortalte i 1967 Schouw at han også fik sat et aluminiums topstykke på.
   Der er ingen originale papirer, men Schouw gjorde et stort detektivarbejde og fandt ud af at i 37 gik vognen videre til en Hjalmar Nicolaisen på Østerbro i København, og fra ham vist nok til en belysningsmester på National Scala. Han boede ved Jægersborg Hotel og vognen sås ofte ved Essotanken i Jægersborg. En af de næste ejere har været ophugger Linder i Hvidovre. Han kunne give Schouw et fotografi af vognen. Så dukker den først op igen i 1953, hvor den blev indregistreret