Bilhistorisk Tidsskrift NR. 55 - SOMMER 1978 side 8 |
Svære svejsninger |
For mig er gamle biler mere end et sommer-legetøj. Ofte har
jeg, når jeg stod med en nedslidt stump i hånden, tænkt: Hvordan blev
denne del fremstillet, hvorfor valgte man netop denne metallegering,
hvordan reparerede man denne reservedel under verdenskrigen, da det var
umuligt at købe en ny? For just det at reparere — eller om man vil
restaurere — er et evigt tilbagevendende problem, når man giver sig af
med genopbygning af gamle biler. |
Da Ford T'en endnu var ung, var man her i landet kun i stand
til at udføre essesvejsning, en teknik enhver beslagsmed mestrede og
bl.a. brugte til fremstilling af hjulringe til hestevognshjul. Men
essesvejsning var ikke praktisk til brug ved industrifremstillings
processer, derfor blev næsten alle industriprodukter samlet ved nitter,
bolte eller lodning. |
værksted, blev han i Horsens-området kendt som
svejsespecialisten, der klarede de mest håbløse defekter på maskindele,
og i særdeleshed brudne dele til automobiler. Den grundlæggende
betingelse for at svejse er at man er i stand til at opvarme svejse-
stedet til smeltetemperatur og samtidig undgå at luftens ilt optages i
smeltebadet. I 1918 havde man to opvarmnings muligheder, gasflamme og
elektrisk lysbue. Men ved den elektriske lysbue var der ikke ud- |