Bilhistorisk Tidsskrift NR. 55 - SOMMER 1978 side 10 |
viklet metoder der var effektive nok til at undgå
iltoptagelsen, derfor var lysbuesvejsningen ikke brugbar i praksis, og
blev det først i større stil under anden verdenskrig. For at skaffe sig
en gasflamme, der kunne yde tilstrækkelig stor varmeeffekt, var det også
dengang nødvendig at tilføre gassen ren ilt til forbrændingen. Ordet
gas opfattes i almindelighed som en brændbar luftart, den gastype der
bruges til flammesvejsning er acetylen, C2H2, og kan fremstilles ved at
sammenføre vand og kalciumkarbid. Og netop sådan fremstilledes
acetylenen på værkstederne. Man havde acetylengeneratorer, der blev
påfyldt vand og karbid. Generatorerne var almindeligvis placeret
udendørs, og kunne også være transportable. Ilten blev også dengang
fremstillet på fabrikker og påfyldt stålflasker. Først midt i tyverne
var man i stand til at fremstille acetylen industrielt og fylde på
flasker. |
reparationsstedet svejses ved tilførsel af legeret stål. Dengang fandtes ikke et stort udvalg af legerede tilsatsmaterialer som tilfældet er i dag, man måtte være opfindsom og prøve sig frem. Efter flere forsøg fandt Viggo Hansen at bendixfjedre indeholdt de legeringsstoffer, der var nødvendige ved bagakselreparationer. Ved at varme bendixfjedrene kunne de trækkes ud til en stang og bruges som svejsetråd. Reparationen foregik ved at de to akseldele |
blev lagt op i hakklodser og linet op så bruddet passede, derefter bortbrændtes materiale således at der dannedes en svejsefuge og den egentlige gassvejsning kunne begynde. Sluttelig rettede man akslen op, evt. ved at lade den rotere i en drejebænk, opvarme og oprette. Ved aksel reparationer var det vigtigt, at man undersøgte brudområdet for andre begyndende brud. Dette skete ved at opvarme og betragte anløbningsfarvens forløb på akslen, ved et brud fik anløbingsfarven et »bræk« i sit forløb. Andre stålautomobildele som krumtappe, plejlstænger, chassisrammer etc. svejsede Viggo Hansen efter samme »recept«: Tilføre svejsetråd af samme legering som grundmaterialet. Defekte støbejernsdele som topstykker og motorblokke har alle dage været automobilmekanikernes plage, fordi det er blevet betragtet som et problem at svejse disse revnede eller brudne dele. Ved hjælp af hjemmestøbte støbejernssvejsestænger og selvblandede flusmidler, ofte med et grundelement af borax, soda og trækulspulver, gassvejste Viggo Hansen mange støbejernsemner. Der var dengang en markant forskel på de forskellige emners kemiske sammensætning, hvilket undertiden medførte at Viggo Hansen måtte sammenholde to svejsestænger, en af støbejern og en af ulegeret stål. Derved opnåedes at de afsmelte- |