Bilhistorisk Tidsskrift NR. 55 - SOMMER 1978 side 13 |
R-R Ph. II Continental |
I Bilhistorisk Tidsskrift, sommer 1975, lovede jeg, efter at
have beskrevet, hvorledes jeg erhvervede Sultanens gamle Rolls-Roy- ce, at
fortælle om restaureringen af den. Nok vil jeg også denne gang fortælle
om R-R, men det er en anden bil, nemlig en af den type, der desværre
lider af så enorm en tørst, at den trækker i rattet, hver gang den
passerer en benzintank! Af de store modeller er der fire muligheden |
Af disse faldt valget ret naturligt på Phantom II, hvoraf
der findes en specialmodel »Continental«, kun fremstillet i ca. 285
chassiser. Da jeg erfarede, at det var muligt at erhverve en sådan,
måtte jeg have den. Jeg fandt den i England, hvor den tilhørte en af
verdens mest berømte piloter med certifikat til 475 flytyper. Air
Commodore Allen Wheeler, som efter sin tilbagetræden fra Royal Air Force
(Farnborough) var konsulent for engelske flyfabrikker (og Rolls-Royce
flymotorer). Desuden opklarede han Comet-flyulykkerne, som mange husker
fra 60'erne. Han er i dag leder af Europas største flymuseum, men da han
nu er 70-75 år, har han for nylig solgt sin Spitfire, som han indtil nu
har fløjet regelmæssigt i. Den var ved at blive for hurtig for ham, så
han flyver nu normalt kun sin Chipmunk og Tiger Moth, men da disse fly
står 150 km fra hans hjem, har han nu købt en MGB-GT, da Rolls'en ikke
var hurtig nok for ham. »A remarkable English Gentleman«. |
ve nat, og jeg havde forklaret om restaureringen af Twentyen, blev vi enige om prisen, og jeg kørte den glad hjem efter at have lovet ham, at han måtte prøve den, når restaureringen var tilendebragt. Jeg vil gerne fortælle, hvad en »Continental« er. Vognen er opstået i 1929, altså kort tid efter at Phantom II fremkom, efter samtaler mellem Royce og hans nære medarbejder Ivan Evernden, der stadig lever, idet de så, at flere og flere velhavende englændere selv ønskede at køre, mange dog kun til vinteropholdet ved Rivieraen ad gode franske veje (sammenlignet med engelske). De lavede derfor et eksperimentalchassis 26EX, hvor PIIen blev forkortet seks tommer, de ni tynde bagflederlag erstattet af fem tykke, hvor der ud over de fire hydrauliske støddæmpere blev monteret fire justerbare mekaniske Hartford-dæmpere. Desuden et bagtøj med ændret udveksling for højere topfart, højere kompression af samme årsag samt en meget lav og lang ratsøjle. De to reservehjul er monteret bagpå for bedre vægtfordeling. Desuden er mær- |