Bilhistorisk Tidsskrift NR. 55 - SOMMER 1978 side 17 |
Danske Veteranbiler (3) |
Lige som sidste gang begynder vi med hvad der er kommet af
nye oplysninger om de tidligere omtalte vogne: |
i branchen, er døde, men hans datter Karen Måre kan
huske at faderen ofte talte om Forward - kun var det en cykel! Så går
man naturligvis til cykeleksperten Finn Wodschow, som kan sige at Paul
Christensen solgte Forward fra før 1920 til 1937. De var, eller i hvert
fald nogle af dem, fremstillet af Standard Cycle Co., Birmingham &
Kynoch. Vi har endnu ikke fundet ud af om Standard Cycle lavede Forward
bilen, eller om navnet var et Paul Christensen brugte til forskellige
varer. |
L står for det gamle københavnske postdistrikt Lygten. Karen
Måre mener kun hendes far indførte 3 Napier vogne, det kan dog ikke
være rigtigt. Han havde importen fra cirka 1907, og en af de tidligste
vogne fik udenrigsminister Raben-Levetzau. En anden fik hæren i 1910 -
forsvarets første personbil. Paul Christensen havde selv en stor åben
Napier, som blandt andet gjorde en tur rundt i Sverige med sønnen Åge
siddende i et lille sæde på trinbrættet. I følge Karen Måre blev en
lukket solgt til en kammerherreinde Oksholm på godset Rosenfelt, og Paul
Christensen havde selv en lukket endnu under første verdenskrig. Ved
nærmere eftertanke tror jeg Sachsenskjold har købt sin brugt. Den ser
ældre ud end 1911 som der står i indregistreringsattesten, og kunne
f.eks. være fru Oksholms. |