|
at den var ude, besørgede prinsessen altid en anden inde
fra byen til de høje damer. Men jeg tror nu nok, at de helst ville køre
med mig, thi både prinsessen og kong Edward havde givet mig de bedste
anbefalinger.
I det hele taget påtog prinsessen sig alt i retning af arrangement med
automobiler. Hun nærede ligefrem en sjælden interesse for automobilismen
og kom ofte ned i garagen og så på at jeg rensede den. Nu kort før sit
sygeleje kom hun flere gange herud, fordi hun vidste at jeg var ved at
give den et generaleftersyn og havde skilt den ad.
- Passer det at De er bleven mulkteret?
-Ja, én gang. Jeg fik tilsigelse, men prinsessen mødte selv. Det vakte
jo opsigt, og birkedommeren ville ekspedere min sag først. Men nej,
prinsessen fordrede at vente til det blev hendes tur til at komme for
skranken. Så ofte Deres betjente er så elskværdige at notere min
chauffør, så ofte møder jeg selv, sagde hun. Men det skete ikke oftere,
og vi har dog kørt talrige gange om natten, både på bi- og hovedveje.
Navnlig under sidste manøvrer var vi ude næsten hver nat. Et bevis på
prinsessens omtanke var det også, at hun altid når vi kørte ud efter at
en byge havde fyldt huller og vej spor med vand, sagde til mig: |
|
Men på Danmarks Tekniske Museum har Delaunayen fået sin forrige
glans tilbage.
— Pas nu på, Petersen, at undgå vandpytterne, når der er vejfarende i
nærheden. Jeg vil ikke, at de skal oversprøjtes af min vogn. Petersen
siger sluttelig at han ikke ved om prins Valdemar vil beholde vognen, men
han skulle næsten mene det, for de udenlandske gæster er jo nu blevet
vant til den, og navnlig de to fyrstelige søstre på Hvidøre vil vistnok
dårligt kunne undvære den. Som bekendt beholdt prins Valdemar K l. Men
jeg tror nok at Rasmus Petersen blev ansat i Paul Christensens forretning
for at sælge Napier biler. |
|
BENZ 8/20 PS
Lørdag den 27. april 1957 drog fire af klub- bens medlemmer til Gørding i
en lille bil udrustet med alt tænkeligt værktøj og med mange reservedele,
fast besluttet på at bringe en Benz i stand til selv at tilbagelægge de
132 km til Ry, hvor dens fremtidige hjem skulle være. Vognen, der før
havde været nævnt som en Mercedes, blev identificeret som en 8/20 PS Benz
1914 eller 15, idet disse to årgange er ens. Den har en akselafstand på
2.83 m og er udstyret med et åbent 7-personers karrosseri med torpedo,
fældbart vindspejl, udvendigt gearhåndtag og håndbremse, messingforlygter
til karbid og elektriske sidelygter. Desværre var den udstyret med en 1928
Chevrolet motor og 21" Ford A hjul. Dens i øvrigt meget elegante
linjer blev noget distraheret af lidt græs, der groede frejdigt i tonneauen.
Efter at de sidste kaniner og høns var jaget ud af vognen tog man under den
lille bys hånlatter fat på arbejdet. Motoren var i en slem forfatning,
(oppakningen måtte udskiftes, speeder og choker var forsvundet, men blev
fikst erstattet med ståltråd som blev ført gennem et hul i forbrættet.
En læk i køleren blev stoppet med tyggegummi og
Hjemfarten i nattens mulm.
|
|