Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 55  -  SOMMER 1978     side  20

     
 

at den var ude, besørgede prinsessen altid en anden inde fra byen til de høje damer. Men jeg tror nu nok, at de helst ville køre med mig, thi både prinsessen og kong Edward havde givet mig de bedste anbefalinger. 
I det hele taget påtog prinsessen sig alt i retning af arrangement med automobiler. Hun nærede ligefrem en sjælden interesse for automobilismen og kom ofte ned i garagen og så på at jeg rensede den. Nu kort før sit sygeleje kom hun flere gange herud, fordi hun vidste at jeg var ved at give den et generaleftersyn og havde skilt den ad.
- Passer det at De er bleven mulkteret? 
-Ja, én gang. Jeg fik tilsigelse, men prinsessen mødte selv. Det vakte jo opsigt, og birkedommeren ville ekspedere min sag først. Men nej, prinsessen fordrede at vente til det blev hendes tur til at komme for skranken. Så ofte Deres betjente er så elskværdige at notere min chauffør, så ofte møder jeg selv, sagde hun. Men det skete ikke oftere, og vi har dog kørt talrige gange om natten, både på bi- og hovedveje. Navnlig under sidste manøvrer var vi ude næsten hver nat. Et bevis på prinsessens omtanke var det også, at hun altid når vi kørte ud efter at en byge havde fyldt huller og vej spor med vand, sagde til mig:

Men på Danmarks Tekniske Museum har Delaunayen fået sin forrige glans tilbage. 

— Pas nu på, Petersen, at undgå vandpytterne, når der er vejfarende i nærheden. Jeg vil ikke, at de skal oversprøjtes af min vogn. Petersen siger sluttelig at han ikke ved om prins Valdemar vil beholde vognen, men han skulle næsten mene det, for de udenlandske gæster er jo nu blevet vant til den, og navnlig de to fyrstelige søstre på Hvidøre vil vistnok dårligt kunne undvære den. Som bekendt beholdt prins Valdemar K l. Men jeg tror nok at Rasmus Petersen blev ansat i Paul Christensens forretning for at sælge Napier biler.

BENZ 8/20 PS 
Lørdag den 27. april 1957 drog fire af klub- bens medlemmer til Gørding i en lille bil udrustet med alt tænkeligt værktøj og med mange reservedele, fast besluttet på at bringe en Benz i stand til selv at tilbagelægge de 132 km til Ry, hvor dens fremtidige hjem skulle være. Vognen, der før havde været nævnt som en Mercedes, blev identificeret som en 8/20 PS Benz 1914 eller 15, idet disse to årgange er ens. Den har en akselafstand på 2.83 m og er udstyret med et åbent 7-personers karrosseri med torpedo, fældbart vindspejl, udvendigt gearhåndtag og håndbremse, messingforlygter til karbid og elektriske sidelygter. Desværre var den udstyret med en 1928 Chevrolet motor og 21" Ford A hjul. Dens i øvrigt meget elegante linjer blev noget distraheret af lidt græs, der groede frejdigt i tonneauen. Efter at de sidste kaniner og høns var jaget ud af vognen tog man under den lille bys hånlatter fat på arbejdet. Motoren var i en slem forfatning, (oppakningen måtte udskiftes, speeder og choker var forsvundet, men blev fikst erstattet med ståltråd som blev ført gennem et hul i forbrættet. En læk i køleren blev stoppet med tyggegummi og 

Hjemfarten i nattens mulm.