|
ler i den klassiske facon. Træartillerihjul med aftagelige
vulstfælge, 815 x 105. Eksemplaret her er i følge papirerne første gang
indregistreret til vognmand J. Chr. Trudsø i Struer under nummer 0712,
formentlig som droske. Nummeret forekommer i Automobilejerens Bog årgang
1919, men ikke f.eks. 1922, det hænger formentlig sammen med at 1919 har
hyrevognene med, men de senere årgange ikke. Den næste indregistrering
der kan registreres, er 19. april 1950 i Lemvig, og så skifter Benz'en
ejere med korte mellemrum og befinder sig i Holstebro, Borris, Skjern og
Brande før den kommer til Gørding - jeg synes jeg har hørt at den til
sidst kørte i et brunkulsleje.
Der er i dag næppe tvivl om at den før eller senere genopstår i sin
forrige herlighed, og så tør man vel sige at det bliver et seværdigt
stykke.
SKODA
Formentlig er der bevaret enkelte landbrugstraktorer fra før 1919. Jeg
har desværre ikke kendskab til dem. Derimod ved jeg at der på Egeskov
Veteranmuseum findes en kanontrækker fra første verdenskrigs tid. Så
kan det diskuteres om den opfylder artiklens anden betingelse: At have
været her fra gammel tid. |
|
Der er nemlig noget der tyder på at den er kommet her til landet med de tyske
besættelsestropper under anden verdenskrig.
Kanontrækkeren blev i 1946—47 købt af entreprenørflrmaet Marius
Pedersen i Ferritslev på Fyn. Værkfører Tage Poulsen |
|
fortæller at han først så den stå på kasernearealet
i Odense, men hans firma købt den siden gennem en jernhandler i
Odense. Tanken var at den skulle trække en blokvogn. Men det blev
aldrig til noget, for der manglede flere vitale dele: Køleren og
mag- |
|
|