Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 55  -  SOMMER 1978     side  23

     
 

ler i den klassiske facon. Træartillerihjul med aftagelige vulstfælge, 815 x 105. Eksemplaret her er i følge papirerne første gang indregistreret til vognmand J. Chr. Trudsø i Struer under nummer 0712, formentlig som droske. Nummeret forekommer i Automobilejerens Bog årgang 1919, men ikke f.eks. 1922, det hænger formentlig sammen med at 1919 har hyrevognene med, men de senere årgange ikke. Den næste indregistrering der kan registreres, er 19. april 1950 i Lemvig, og så skifter Benz'en ejere med korte mellemrum og befinder sig i Holstebro, Borris, Skjern og Brande før den kommer til Gørding - jeg synes jeg har hørt at den til sidst kørte i et brunkulsleje.
Der er i dag næppe tvivl om at den før eller senere genopstår i sin forrige herlighed, og så tør man vel sige at det bliver et seværdigt stykke. 

SKODA 
Formentlig er der bevaret enkelte landbrugstraktorer fra før 1919. Jeg har desværre ikke kendskab til dem. Derimod ved jeg at der på Egeskov Veteranmuseum findes en kanontrækker fra første verdenskrigs tid. Så kan det diskuteres om den opfylder artiklens anden betingelse: At have været her fra gammel tid.

 

Der er nemlig noget der tyder på at den er kommet her til landet med de tyske besættelsestropper under anden verdenskrig.
Kanontrækkeren blev i 1946—47 købt af entreprenørflrmaet Marius Pedersen i Ferritslev på Fyn. Værkfører Tage Poulsen

 

fortæller at han først så den stå på kasernearealet i Odense, men hans firma købt den siden gennem en jernhandler i Odense. Tanken var at den skulle trække en blokvogn. Men det blev aldrig til noget, for der manglede flere vitale dele: Køleren og mag-