Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 55  -  SOMMER 1978     side  25

     
 

neten blandt andet. Men den blev ikke smidt væk, og siden blev den udstillet på Egeskov.
Den er en stor karl, med træk på alle fire lige store hjul med massivt gummi (den fandtes også med jernhjul med skrå ribber). Mærket er Skoda, og der er dem som siger at det er en Ferdinand Porsche Konstruk- tion.
Kanontrækkeren er forsynet med en dansk Buhk gasgenerator, og jeg har spekuleret på om den i virkeligheden skulle have tilhørt den danske hær, men dels har jeg ikke kunnet finde noget der ellers tyder i den retning, dels mener Tage Poulsen bestemt at den stammer fra den tyske værnemagt.






Auto brudte i 1920 et billede af en kanontrækker som den på egeskov som illustration til en omtale af en ny bog om automobilets indsats i den franske har under første verdenskrig. Til højre den gigantiske motor.

 

»The Observers Army Vehicles Directory to 1940« af Bart H. Vanderveen har en lignende kanontrækker afbildet, og det er i følge teksten en Austro-Daimler type MZW M 17 1916-18, på næsten ti tons og med en motor på 13 1/2 liter. Fart 14,5

 

kmt. Typepladen på Egeskovs siger System Skoda-Daimler Werke, Daimlerovy Zavody AS Adamov, og en hel masse mere. Der har åbenbart været et samarbejde mellem disse fabrikker inden for det østrig-ungarske riges grænser.