|
neten blandt andet. Men den blev ikke smidt væk, og siden
blev den udstillet på Egeskov.
Den er en stor karl, med træk på alle fire lige store hjul med massivt
gummi (den fandtes også med jernhjul med skrå ribber). Mærket er Skoda,
og der er dem som siger at det er en Ferdinand Porsche Konstruk- tion.
Kanontrækkeren er forsynet med en dansk Buhk gasgenerator, og jeg har
spekuleret på om den i virkeligheden skulle have tilhørt den danske
hær, men dels har jeg ikke kunnet finde noget der ellers tyder i den
retning, dels mener Tage Poulsen bestemt at den stammer fra den tyske
værnemagt.
Auto brudte i 1920 et billede af en kanontrækker som den på egeskov
som illustration til en omtale af en ny bog om automobilets indsats i den
franske har under første verdenskrig. Til højre den gigantiske motor. |
|
»The Observers Army Vehicles
Directory to 1940« af Bart H. Vanderveen har en lignende
kanontrækker afbildet, og det er i følge teksten en Austro-Daimler
type MZW M 17 1916-18, på næsten ti tons og med en motor på 13
1/2 liter. Fart 14,5 |
|
kmt. Typepladen på Egeskovs siger
System Skoda-Daimler Werke, Daimlerovy Zavody AS Adamov, og en hel
masse mere. Der har åbenbart været et samarbejde mellem disse
fabrikker inden for det østrig-ungarske riges grænser. |
|
|