Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 55  -  SOMMER 1978     side  26

     
 


WANDERER
 
Vort afdøde medlem Johan Frederiksens Wanderer 5/12 PS ejes stadig af familien og kan beses på Egeskov. Vognen er afbildet i von Persens »Autos in Deutschland

 


1885-1920« som en 1912-model, åbenbart ud fra den betragtning at modellen først blev præsenteret i 1911 og seriefabrikationen begyndte i 1912, men på motorblokken af Frederiksens vogn er indhugget tallene 20. 8. 10, der jo svært ser ud som en fa-

 

brikationsdato, og Frederiksen antog i hvert fald sin vogn for at være fra 1910-11. Frederiksen havde købt vognen i 1951 for 1.500 kroner af en lærer L.P. Væhre i Ry. Væhre fik vognen i 1920, men fortalte Frederiksen at en repræsentant i Holme ved Århus købte den brugt i Tyskland i 1912. Efter overleveringen havde den da i to år kørt som baneracer i Tyskland. På side 50 i Ry Andersens Auto Album er et billede af den fra Væhres tid. Om den så har haft tandemkarrosseriet fra ny eller først efter afslutningen på den formodede racerkarriere vides ikke.
   Sæderne er kun 58 centimeter brede og karrosseriets største udvendige bredde 73 centimeter, men da skærmene rager temmelig langt ud er den fulde bredde 130 centimeter. Totallængden er 310 cm, akselsafstanden 224 cm. Når kalechen er lukket er højden 185 centimeter. Begge døre sidder i venstre side. Egenvægt 550 kg. Den oprindelige fælgdimension på trådhjulene har været 760 x 90 (svarer til 23"), men tidligt har vognen fået aftagelige 19" fælge, Frederiksen mente det var for at geare den ned til de dårlige danske veje, og han kørte på 19 x 3.25. Med den hjulstørrelse er hastigheden 60 kmt ved 2.246 motoromdrejninger, men med det maksimale omdrejningstal 3.000 vil tophastigheden ved nor-