Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side  15

     
 

Ferry Road Run 1978
  

Søndag den 21. maj afvikledes omtalte rally med uventet stor succes, og muligvis vil dette give overvejelser om, hvor vidt rally'et skal blive til en gentagelse.
   71 biler, hvoraf de 32 var danske, deltog aktivt i løbet, og allerede fra om morgenen ved 7-tiden var de første i Helsingør ved færgelejet. I Hälsingborg spillede Sporvägernes orkester en formidabel koncert, og adskillige svenskere var på stikkerne til denne begivenhed, som det dansk-svenske salgsfirma Nynäs-Johnson A/S og Linjebuss Internationel AB (Scandinavian- Ferry-Lines) var sponsorer for.
   Naturligvis var den danske deltager, der boede nærmest, nemlig Erik Eriksen fra Helsingør, den sidste, der kom dryppende i sin Alvis, og en Ford A lastbil fra Markaryd nægtede aldeles at
  
 

(side 14)
BP's Rolls-Royce Stiver Ghost 1920 og en svensk Ford T Mercury Sports Special, der skal have været i Sverige fra den var ny i 1919-20.

 

starte til tiden fra opmarchpladsen, men efter en halv times forløb kom sagen i orden.
   Fra dansk side deltog bl. a. BP's berømte Rolls-Royce Silver Ghost fra 1920, og i den 12. time kom endnu en R-R i form af Bjarne Jørgensens model Twenty 1929 i polychromatbronzeret antræk. Af andre mere sjældne ting kan nævnes en Cadillac touring 1926, en Ford Mercury Roadster fra 1919, som nærmest mindede om et lynhurtigt insekt på 4 lange ben og vakte vild jubel over alt, en rigtig boulevard-bil i form af en Citroën 11 Cabriolet 1938, som med i alt kun 8 kørselsår og 59.000 km er et uskyldsrent søndagsbarn ved siden af de 3 danske Alvis'er og 3 danske BMW'er der var med. Desuden var der en AC Cabriolet fra 1935.
   Fra Hälsingborg gik ruten efter en først aflagt praktisk manøvreprøve i havneområdet ad den gamle hovedvej 6 til Landskrona, hvor de kostbare biler totalt stjal både billede og opmarchpladser fra alt andet. Efter overfarten, som behørigt garneredes med middag, var der tankning (gratis) i Tuborg havn, og dette forårsagede

 

nogle praktiske forstyrrelser, som vi skal være opmærksom på en anden gang.
   Princippet i et sådant løb er bl.a., at ved kørsel i Sverige er den første kører en svensker p.gr.a. lokalkendskabet, derefter holder hver svensker øje med en dansker i bakspejlet - og taber ham ikke af syne. I Danmark er det naturligvis modsat. Men da tankvognen fra Tuborg havn havde fast holdeplads og ikke som ved Store Bælt-overfarten kan køre op og ned langs rækkerne, kom hele afgangen åbenbart til at ske efter hurtighedsprincippet i stedet for, så snart man havde fået udleveret rutebeskrivelse og øvrige papirer. Ved min vejvisningspost lige før motorvejen ved Jægersborg kom der flere gange danskere uden svenskere og omvendt.
   På Klampenborg Væddeløbsbane var der blindkørselsprøve og pit-pause, ved hvilken Ib Jensen havde et lille uheld med stor virkning, da dynamoremskivens ene del arbejdede sig fra den anden del, så maskineriet standsedes, og en svensker havde en sammenbrænding i det elektriske anlæg, men han klarede dog sagen med en anden induktionsspole fra en kammerat, mens Ib Jensen måtte gå ud af løbet og forlade sig på Falck.
   I øvrigt var denne P-plads over for væddeløbsbanen aldeles velegnet til udstillingsskue af denne art, hvilket vi så ved linieparkeringen i flere lag.
   Med i alt en halv times forsinkelse i forhold