Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side  18

     
 

Selandia 1978  

Søndag den 10. juni afholdtes det traditionsrige Selandia-Rally 1978 med start fra Hvalsø Idrætsplads. Optakten var ikke just lovende, da Vagn Hilstrøm ligefrem måtte trække i og på sidste løbs deltagere for at få et betragteligt antal starter i gang. Kun 25 havde tilmeldt sig omkring fristens udløb, men Hilstrøms initiativ resulterede ikke desto mindre i, at 39 biler kom til start, hvor der i 1976 var 43.
   Nogle tror, at årsagen skyldes, at glansen er ved at være gået af visse løb, og atter andre tror og mener bestemt, at et startgebr på kr. 50,- pr. bil virker afskrækkende på tilmeldingerne, men det er jo nu engang således, at uden sponsorer skal gebyrerne dække præmier og løbspladser, ellers er modstykket blot en madpakkefidus uden konfitterknas, kort og godt.
   Men - de, der startede og gennemførte, havde et godt løb, og Vagn Hilstrøm var atter den allestedsnærværende, der sørgede for alt. Vejret var bare strålende, selv om vi et par steder røg igennem en gang bil vask, hvor skovene var mest elektriske.
   Og bilmærkefordelingen var virkelig repræsentativ og godt fordelt over årgangene fra 1919 til 1955, anført af fire Ford T-ere og af-

 

sluttet med en polychromatgrøn Peugeot 203 fra 1955, hvilket sidste er en ren sjældenhed, man kan bare se, hvor mange Peugeot 403 fra samme årgang, der findes.
   Som i Ferry Road Run var det atter svenskerne, der kom, kørte og vandt, så vi har efterhånden noget at indhente.
   Efter løbet blev samtlige biler, der skulle »overnatte«, fornemt udstillet i Knabstruphallen.
   Vinderlisten blev en sjældenhed med to gan- ge ens points i hvert sæt, og resultatet blev: 

Nr. l. Bengt Sahlström, Sverige, Plymouth P 2 1936 og Olaf Sahlström, Sverige, Volvo PV 51 5N 1937 med hver 20 points. 

Nr. 2. Cay Andersen, Sorø, Ford T Sedan 1924 og Lars Bech Klitgård, Farum, Ford A Tudor Sedan med hver 14 points. 

Nr. 3. Sved Dråby, København, Chrysler Sedan 1925 og Ulf Save, Helsingør, Chrysler Sedan 1929 med hver 12 points.

                               Bjarne Kornbeck

 

(side 19)
Med uret rundt: Svenskeren Sahlströms vindende Plymouth P2 Special deLuxe 1936, familieklenodie siden 1946, som i hele sin levetid har kørt knap 120.000 km. Bagved Arne Nielsens Renault 4CV 1954 - en vognkategori vi skal til at bevare. Jan Skovgårds Hillman Minx 1935 cabriolet er en hyggelig tidstypisk vogn, som i dag er en sjældenhed. I store træk var Minxen uforandret indtil flere år efter 2. verdenskrig. Thomas Nielsens Ford 1932, den første årgang V8, er den kønne coupémodel. Og igen en vogntype der er ved at være borte, skønt den kun er godt en snes år gammel: Søren Lunds Peugeot 203 1955.