Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side   20

     
   Veteranstævnet på Islands Brygge
 
 
 

Det er besynderligt, som stævner kan te sig: Kommer der en masse forhindringer i vejen under tilrettelægningen, og arrangementet lige kan nå at komme op at stå på for kort tid, viser det sig, at det, hvis ikke forhindringerne havde været der, kunne have kørt i det helt store format, da betingelserne for dette var til stede.
   Sådan gik det netop for det kombinerede veteranstævne, som Dansk Veteranskibsklub havde iscenesat i dagene 14. til 16. juli. Havnedirektøren skulle gå af, en ny skulle komme, han fik ikke tid, da der blev fiskerballade i havnen. Men til sidst gik det, dog ikke tids nok til, at vi fik biler nok på kajen. Og kun fire landes dampere kom. Men festen var der, og fra DVK kom flere og flere - også til fods - fordi formanden skulle modtage tilmeldinger og samtidig tog på ferie.
Den ene af delene gør han nok ikke næste gang!
   Fra Norge kom den fine postbåd Børøysund, fra Sverige Bohuslän og fra det hjemlige SS Skjelskør. Om søndagen fik de trofaste små ting og sager på den polske kuldamper Soldek, der lå under 

losning i Kalkbrænderihavnen.Alle deltagere kom gratis på damptur fra Bryggen til Tuborg Havn og retur, og det var i hvert fald en strålende oplevelse i letskyet solskinsvejr. Skjelskør viste sig fra den bedste side, selv om den ikke er meget større end en balje i vandet og kun rummer ca. 20 passagerer under dæk, Børøysund chokerede hele København med et medbragt batteri Quintus, som saluterede til alle landkrabberne med brofagene som lydkulisser, og på Bohuslän opdagede vi, at selv i mild søgang er det danske øl bedre end svensk med skippersmag, men den sejlede formidabelt. Damperen altså.
   Den største landværts veteran var en damptromle fra 1931, en gammel Århus-historie, som tromlede alt fladt indtil 1965. Den byggedes af firmaet Aveling & Porter Ltd. i Rochester, England, og vejer små 14 tons med sit 2-cyl. dampmaskineri. Damptromleklubben har erhvervet den for kr. 1.200,- i fuld køreklar stand. Nu har klubben to, der kan køre, og andre 6, der ikke kan endnu. Men det kommer.
   Af motorcykler var der Kaj Jensens Zün-

dapp KS 600 fra 1939 med Acap sidevogn. Vagn Håstrup vigtede sig med både Plymouth Sedan 1933 og Nimbus 1947, mens Henry Nielsens Austin Seven Saloon 1933 flere gange var lige ved at blive solgt. Sporveishistorisk Selskab kunne desværre ikke få en sporvogn afsted, linie 4 havde ellers været lige til kajen. Men man kom med én af konkurrenten Lars Iversens blå busser, som delte passagerer med linie 41, så det påfund var sådan set også originalt.
   Man tænker på en gentagelse. Men så skal man altså have planerne klar allerede i februar, og da DVK har jubilæumsår i 1979, er baggrunden for sejlsætningen ganske klar, skibsfolkene har i hvert fald fat i det rigtige ror.
                                 Bjarne Kornbeck





(side 21)
Kaj Jensens Zündapp, SS Bohuslän og damptromlen.