Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side   27

     
 

lig når at lære menneskene og bilerne at kende.
   Udgifterne til transport, hotel og forplejning i USA er særdeles rimelige i sammenligning med Danmark. Jeg plejer at sige, at i USA er drinks dobbelt så store som i Danmark og koster det halve. Det er overdrevet, men der er noget om det.






FORD - fortsat fra side 13 
Ford nemlig så at sige ingen dele selv. Han fik alt fra underleverandører, og samlede blot bilerne. Det første par år foregik det i den oprindelige fabrik, men i 1905 måtte man flytte til større lokaliteter. I perioden 1906-08 begyndte Ford at opkøbe sine underleverandørers virksomheder, og producerede dermed selv flere og flere dele til sine biler.
   I 1908 indførte han brugen af vanadium stål, en stærkt medvirkende faktor til Ford T'ens succes.
   Hvor mange Ford N/R/S der har kørt i Danmark, ved jeg ikke. Ålholm har såvel en Ford A som N, hjemtaget fra USA i vore dage.
   Nogle stykker har der dog været herhjemme. Bl.a. ejede gårdejer Ludvig Andersen i Brørup en. Hans plejesøn, Gustav Pedersen, bor stadig i Brørup. Han husker at have kørt i Forden. Gustav Pedersen er historisk interesseret, og tillige en levende og interessant fortæller med sans for

     DANSK VETERANBIL KLUB
        Jydeholmen 48, 2720 Vanløse
        Tel. 01-713902 kun mandag aften.
                 BESTYRELSE: 
  Svend Dråby, formand,
      (klubbens adresse). 
  H. O. Bracher, næstformand,
      Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
      tel. 06-221745. 
  Kurt Vandkjær, sekretær,
      Silkeborge) 568, Box 1426,
      8220 Brabrand,
      tel. 06-263183. 
  Steen Haselmann, kasserer,
      Frederik VI's Allé 6 , 2000 Kbhv. F.
      tel. 01-340036. 
  Knud Arhøj, løbskonsulent,
      tel. 06-142439. 
  Erik Dinesen, jubilæumsudvalg,
      Vest-Sjælland,
      tel. 03-561030. 
  Knud Jørgensen, Fyn,
      tel. 09-631953. 
  Hans Mejer Larsen, Syd- og Midtjylland,
      tel. 05-562447. 
   Bent Mackeprang, udlandssekretær,
      forsikringer, (midlertidigt),
      tel. 01-640963 
   Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
      tel. 03-247896.

de morsomme detaljer. Han har nedskrevet sine erindringer fra bilens og sin egen barndom. De bringes i et senere nummer af BhT.
   Det er ikke lykkedes mig at fremskaffe produktionstal for hver enkelt model. I et medlemsblad fra den amerikanske Ford T klub figurerer nedennævnte tal. De stemmer ikke helt med de øvrige kilder, jeg har benyttet, specielt ikke hvad angår sammenhængen mellem årstal

                  REDAKTION 
  O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
      bedes   sendt), Krogholmgårdsvej 70,
      2950 Vedbæk. Tel. 02-891148.
      Helst skriftlig henvendelse.
   I redaktionen: Th. Ry Andersen, H. J.
      Beier, Peter Bering, P. Lykkeberg, 
      K. Schouboe, P. E. Hansen, Peter
      Juel Jeppesen, Bjarne Kombeck.
    Annoncer: Fritz Knudsen,
       Langelinie 131, 5230 Odense M.
    Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
               EILER EILERTSEN KBHVN.

og model. Men de giver et godt billede af produktionens størrelse. 

1903            A+C             1.708 
1904            B+C             1.695 
1905               F               1.599 
1906         K,N,R,S         8.729    (R: I alt 
1907-08    K,N,R,S       14.887    2.500)



 

Det var store tal for den tid. De skulle imidlertid langt blive overgået af den model, der så dagens lys i 1908: Ford T. Med denne model fik Ford for alvor gennemført masseproduktionen, ikke mindst takket være sin senere medarbejder, dansk-amerikaneren William S. Knudsens, indstats.
   Ford T'ens historie må en anden fortælle. Cadillacen, som jeg omtalte indledningsvis, og William S. Knudsen vil jeg derimod gerne berette om ved en senere lejlighed.