Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side    2

     
 

Auktionerne 

Veteranbilauktionerne er åbenbart kommet for at blive, indtil videre i hvert fald. Flere forskellige auktionsfirmaer arrangerer dem herhjemme og har nu gjort det 2-3 år. Det kan diskuteres hvilken indflydelse auktionerne har på prisdannelsen - det går tilsyneladende både den ene og den anden vej. Hvad der bekymrer mig mere er at de der sætter deres vogne på auktion ofte er ligeglade med hvem der køber - eventuelt om vognene går ud af landet. Det er altid en trist holdning. Og hvordan rimer den med DVK's formålsparagraf, der taler om at bevare motorkøretøjer af teknisk-historisk interesse - efter min mening med det underforstået: I Danmark.
   Det skal dog her understreges at klubbens holdning er at hvis der først har været gjort et hæderligt forsøg på at holde en vogn inden for grænserne, må man også acceptere at hvis der ingen købere har været, så ryger den udenlands. Men det er jo ikke altid man kan få øje på dette hæderlige forsøg.
   Noget andet er den måde auktionerne foregår. Vi har flere jurister som medlemmer af DVK, og det kunne være interessant om en af dem dykkede ned i henholdsvis auktionslovgivningen og forbrugerlovgivningen og skrev en lille redegørelse til BhT. For den der ikke har forstand på det ser det somme tider ret mystisk

 

ud. Fx synes det at være en helt almindelig ting på bilauktionerne at det er sælgeren der byder op - og tager vognen med hjem igen.
   Efter auktionsloven må ingen vogn komme til salg som ikke er opført i kataloget, til gengæld står der også at der kan komme tilføjelser til kataloget i sidste øjeblik. Men så kommer vi til hvad der står i katalogerne og på de skilte der anbringes på selve bilerne. For at tage et konkret tilfælde så kunne man ved auktionen

 

ved Alholm Automobil Museum se at adskillige vogne var fejldateret i kataloget (mærkeligt nok kom de næsten alle fra en og samme rekvirent). Det nytter efter min mening ikke at auktionsfir- 

På Alholm-auktionen opnåede denne Buick 1931 cabriolet højeste bud, men blev ikke solgt. Den har siden været i kommission bos Classic Cars, hvor der blev forlangt 160.000 kroner for den.