|
Auktionerne
Veteranbilauktionerne er åbenbart kommet for at
blive, indtil videre i hvert fald. Flere forskellige auktionsfirmaer
arrangerer dem herhjemme og har nu gjort det 2-3 år. Det kan diskuteres
hvilken indflydelse auktionerne har på prisdannelsen - det går
tilsyneladende både den ene og den anden vej. Hvad der bekymrer mig mere
er at de der sætter deres vogne på auktion ofte er ligeglade med hvem
der køber - eventuelt om vognene går ud af landet. Det er altid en trist
holdning. Og hvordan rimer den med DVK's formålsparagraf, der taler om at
bevare motorkøretøjer af teknisk-historisk interesse - efter min
mening med det underforstået: I Danmark.
Det skal dog her understreges at klubbens holdning er at hvis der
først har været gjort et hæderligt forsøg på at holde en vogn inden
for grænserne, må man også acceptere at hvis der ingen købere har
været, så ryger den udenlands. Men det er jo ikke altid man kan få øje
på dette hæderlige forsøg.
Noget andet er den måde auktionerne foregår. Vi har flere jurister
som medlemmer af DVK, og det kunne være interessant om en af dem dykkede
ned i henholdsvis auktionslovgivningen og forbrugerlovgivningen og skrev
en lille redegørelse til BhT. For den der ikke har forstand på det ser
det somme tider ret mystisk |
|
ud. Fx synes det at være en helt almindelig ting på
bilauktionerne at det er sælgeren der byder op - og tager vognen
med hjem igen.
Efter auktionsloven må ingen vogn komme til salg som ikke er
opført i kataloget, til gengæld står der også at der kan komme
tilføjelser til kataloget i sidste øjeblik. Men så kommer vi
til hvad der står i katalogerne og på de skilte der anbringes på
selve bilerne. For at tage et konkret tilfælde så kunne man ved
auktionen |
|
ved Alholm Automobil Museum se at adskillige
vogne var fejldateret i kataloget (mærkeligt nok kom de næsten
alle fra en og samme rekvirent). Det nytter efter min mening ikke at
auktionsfir-
På Alholm-auktionen opnåede denne Buick 1931
cabriolet højeste bud, men blev ikke solgt. Den har siden været i
kommission bos Classic Cars, hvor der blev forlangt 160.000 kroner
for den. |
|
|