|
maet henholder sig til at det er de oplysninger rekvirenten
har givet. Man må forlange et vist sagkundskab hos firmaet. På den
nævnte auktion kunne man fx se så »nemme« vogne som Opel, FIAT og Ford
groft fejldateret. En Ford V8 1938 blev kaldt 1936, en Opel Super Six 1936
skønt modellen først kom i 1937, en Opel P4 1931, skønt modellen først
kom i 1936 - besynderligt at fejlene altid gjorde vognene ældre end de
var. Den slags forekommer også ved private handeler - og ofte er
sælgeren i god tro, i den forstand at han ikke har nogen forståelse for
at undersøge sagen ordentligt. Men som sagt: Af et firma der
specialiserer sig på området må man forlange mere.
Ellers går tilliden totalt fløjten.
På samme auktion kunne man opleve en anden uheldig ting. På
en vogn blev der skiltet med at den ikke skulle synes. Og den blev købt
under den forudsætning. Det viste sig bare ikke at være rigtigt. I
mindst ét tilfælde har det til dato vist sig umuligt for en køber at
få halet vognens papirer ud af sælgeren.
De store udenlandske auktionsfirmaer, særligt de engelske,
har fremragende specialister til at sætte kvalitetsgrader på vognene.
Herhjemme kan man opleve at se vognene benævnt »totalrestaureret« i
kataloget, og ved nærmere eftersvn kan det vise sig at være mildt sagt
misvisende. Det er også et punkt hvor man simpelt hen må kræve rene
linjer.
Emil |
|
Siden
sidst
Ib Møller i Fredericia har været i Helsingør og hentet en velholdt
Vauxhall Kadett 1931 3.2 liters 4-dørs sedan. Den mangler hjul, men dem
udlåner Ole Hübbe, som har en magen til der |
|
Endnu en trædebil: Bo Vallentin-Jessen havde den omkring
1947 og sidder ved rattet. Men vognen var formentlig ældre.
alligevel ikke kommer ud at køre foreløbig. Hübbe har meldt sig ind i
en tysk DKW-klub. og vakte sådan opsigt med sin oplysning om at han har
en F l 1931 med stålkarrosseri fra Ambi-Budd i Berlin at en repræsentant
for klubben ringede ham op fra München - for det kunne da ikke passe! Der
blev lavet 146 eksemplarer og klubben havde aldrig før hørt om en
overlevende. Hübbe fortæller for øvrigt også om et enestående
eksempel på britiske veteran- bilfolks imødekommenhed. En henvendelse
til en britisk ejer af samme cabriolet-model FIAT 509 som Hübbe har,
resulterede i 8-10 breve med mål og tegninger af kalechestativet - og da
Hübbe erklærede at han trods alt ikke kunne finde ud af det, fik
englænderen Clive Baker simpelt hen lavet et stativ magen til sit eget og
sendte Hübbe det! Englænderen har for øvrigt nummerpladen MY 509 på
sin FIAT 509. - - - Lidt statistik: Siden Deres Ærbødige i 1965 blev
kassererens skriverkarl har han udsendt cirka 1.650 breve med
indmeldelsespapirer - på opfordring. Desuden et mindre antal reklamer for
DVK, uden opfordring. Mærkeligt nok har nogle af dem der i årenes løb
skriftligt eller mundtligt ytrede størst interesse for at blive medlem
aldrig meldt sig ind.- - - Volvo- |
|