Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side    3

     
 

maet henholder sig til at det er de oplysninger rekvirenten har givet. Man må forlange et vist sagkundskab hos firmaet. På den nævnte auktion kunne man fx se så »nemme« vogne som Opel, FIAT og Ford groft fejldateret. En Ford V8 1938 blev kaldt 1936, en Opel Super Six 1936 skønt modellen først kom i 1937, en Opel P4 1931, skønt modellen først kom i 1936 - besynderligt at fejlene altid gjorde vognene ældre end de var. Den slags forekommer også ved private handeler - og ofte er sælgeren i god tro, i den forstand at han ikke har nogen forståelse for at undersøge sagen ordentligt. Men som sagt: Af et firma der specialiserer sig på området må man forlange mere.
   Ellers går tilliden totalt fløjten.
   På samme auktion kunne man opleve en anden uheldig ting. På en vogn blev der skiltet med at den ikke skulle synes. Og den blev købt under den forudsætning. Det viste sig bare ikke at være rigtigt. I mindst ét tilfælde har det til dato vist sig umuligt for en køber at få halet vognens papirer ud af sælgeren.
   De store udenlandske auktionsfirmaer, særligt de engelske, har fremragende specialister til at sætte kvalitetsgrader på vognene. Herhjemme kan man opleve at se vognene benævnt »totalrestaureret« i kataloget, og ved nærmere eftersvn kan det vise sig at være mildt sagt misvisende. Det er også et punkt hvor man simpelt hen må kræve rene linjer.                           Emil

 

Siden
       sidst

Ib Møller i Fredericia har været i Helsingør og hentet en velholdt Vauxhall Kadett 1931 3.2 liters 4-dørs sedan. Den mangler hjul, men dem udlåner Ole Hübbe, som har en magen til der

 

Endnu en trædebil: Bo Vallentin-Jessen havde den omkring 1947 og sidder ved rattet. Men vognen var formentlig ældre.

alligevel ikke kommer ud at køre foreløbig. Hübbe har meldt sig ind i en tysk DKW-klub. og vakte sådan opsigt med sin oplysning om at han har en F l 1931 med stålkarrosseri fra Ambi-Budd i Berlin at en repræsentant for klubben ringede ham op fra München - for det kunne da ikke passe! Der blev lavet 146 eksemplarer og klubben havde aldrig før hørt om en overlevende. Hübbe fortæller for øvrigt også om et enestående eksempel på britiske veteran- bilfolks imødekommenhed. En henvendelse til en britisk ejer af samme cabriolet-model FIAT 509 som Hübbe har, resulterede i 8-10 breve med mål og tegninger af kalechestativet - og da Hübbe erklærede at han trods alt ikke kunne finde ud af det, fik englænderen Clive Baker simpelt hen lavet et stativ magen til sit eget og sendte Hübbe det! Englænderen har for øvrigt nummerpladen MY 509 på sin FIAT 509. - - - Lidt statistik: Siden Deres Ærbødige i 1965 blev kassererens skriverkarl har han udsendt cirka 1.650 breve med indmeldelsespapirer - på opfordring. Desuden et mindre antal reklamer for DVK, uden opfordring. Mærkeligt nok har nogle af dem der i årenes løb skriftligt eller mundtligt ytrede størst interesse for at blive medlem aldrig meldt sig ind.- - - Volvo-