Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side    9

     
 

På Sofus Larsens karrosserifabrik blev træskelettet til højre til det færdige karrossen til venstre.

   Omkring et år efter indregistreringen opstod der en brand, der ødelagde karrosseriet, hvorefter forsikringsselskabet solgte chassiset til De Forenede Automobilfabrikker. Her havde man sandsynligvis ønsket at studere det på den tid usædvanlige 4-hjuls bremsesystem, og da man havde set nok, solgte D.F.A. chassiset til ingeniør Wahnøe i april 1927.
   Wahnøe lod et 4 prs. coupé karrosseri med klapsæde bygge og resultatet blev særdeles elegant. Fabrikat desværre ubekendt.
   Akselafstanden var på 3.80 meter og den sideventiledé 4 cyl. motor (100 x 140 mm) på 4.387 cm3 ydede 55 HK ved 2200 omdr./min.
   Således førte ingeniør Wahnøe sig frem på fornemste måde indtil 1935, hvor han syntes, at tiden var løbet fra bilens udseende og ydeevne.
   Allerede i juni 1935 får han tilbud på en komplet ny Ford V-8 motor, og i juli 1936 modtager han tilbud på et nyt karrosseri fra Sofus Larsens karrosserifabrik i Glænøgade på Østerbro i København. Efter forhandlinger om det endelige udseende og udstyr sættes arbejdet i gang i september. I løbet af 1937 er bilen færdig og slutregnskabet i 1938 fra karrosserifa-

 

 brikken giver et indtryk af, hvad kronen var værd dengang: 

Karrosseri komplet. .............kr.3.000,-
For- og bagskærme ..............-     650,-
Motorhjælm .........................-      250,-
Ny trinbrætter ......................-      125,- 
Solskinstag og trækfri ruder ..-      400,-
Sovebeslag ..........................-        75,-
Kofanger .............................-        85,-
2 stk. reservehjulskapsler .....-      150,-
Forbræt ...............................-        15,-
Kølerkappe monteret ...........-        25,-
Værktøjskasse. ....................-        35,-
Montering af baglygter ..........-          8,-
   

l alt ind. sæder, indtræk
og Ducolakering .................. kr. 4.903,-
   Hertil kommer Ford V-8 motoren med kobling og gearkasse til i alt omkring kr. 1.500,- og et utal af instrumenter og dele, som ingeniør Wahnøe selv havde anskaffet, bl. a. Chevrolet- 36 grill, Oldsmobile-36 lygter og fjedrende rat.
   Alt i alt har den ombyggede bil vel kostet det samme som en ny Ford V-8 de luxe excl. værdi- en af chassiset, som i 1923 kostede kr. 23.500,- men næppe kunne indbringe mange kroner i 1938. Resultatet skal naturligvis betragtes med datidens øjne og har uden tvivl været særdeles imponerende dengang.