Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side  11

     
 

   én decimal fra dag til dag, måned til må-
   ned og år til år. Måleren er elektrisk og
   viser nøjagtigt uanset bilens
   hældningsvinkel.
   For at få bilens 2250 kg til at standse er det gamle Berlietchassis blevet udstyret med et vacuum servosystem af fabrikat Bosch-Dewandre, som skal bistå det mekaniske bremsesystem med at få det nødvendige tryk på den kun 630 cm2 store bremseflade.
   Efter at bilen er blevet startklar igen. har Dråby kørt en del med den. og efter at diverse utætte vacuumslanger er koblet fra. går motoren aldeles perfekt og lydløst.
   Jeg har selv haft lejlighed til at køre den en kortere tur og må indrømme, at det ikke umiddelbart var en nem affære med den meget tunge styring og den begrænsede udsigt bagud.
   Det høje vintagechassis (der er to trin op, når de 140 cm brede døre åbnes) på 7,00 x 21 dækkene præger naturligvis bilens køreegenskaber. men V-8 motoren med sin karakteristiske spinden trækker og accelererer de mange kilo udmærket, dog er tredje gear kun brugbart, når man kommer ud af bytrafikken.
   Flere D.V.K. medlemmer der har set og hørt denne bil, har rynket foragteligt på næsen og afvist dens berettigelse som samlerobjekt. Jeg havde samme indstilling, da jeg første gang så et billede af den, men dette har ændret sig, efter at jeg har fået nærmere kendskab til bilen i praksis.

 

Forarbejdningen er overalt professionel og alle anvendte dele er originale fabrikater for at gøre udskiftning og reparation overkommelig. I det ydre er alle stilelementerne typiske for trediverne, og det er kun naturligt, at ingeniør Wahnøe, der, da han lod bilen bygge, var i begyndelsen af fyrrerne, ville have noget for øjet, når der nu var plads til et karrosseri på næsten 6 meters længde.
   Gennemgangen af ingeniør Wahnøes utallige notater, diagrammer og breve tegner

 

et sympatisk billede af en individualist med store idealer og en stærk vilje til at skabe den i hans øjne mest avancerede bil, og dette materiale er i sig selv værdifuld bilhistorie.
                           Bent Mackeprang



PS: Vognen er til salg og kan beses hos Classic Car, Kalkbrænderihavnsgade 22 i København.