|
én decimal fra dag til dag, måned til må-
ned og år til år. Måleren er elektrisk og
viser nøjagtigt uanset bilens
hældningsvinkel.
For at få bilens 2250 kg til at standse er det gamle
Berlietchassis blevet udstyret med et vacuum servosystem af fabrikat
Bosch-Dewandre, som skal bistå det mekaniske bremsesystem med at få det
nødvendige tryk på den kun 630 cm2 store bremseflade.
Efter at bilen er blevet startklar igen. har Dråby kørt en
del med den. og efter at diverse utætte vacuumslanger er koblet fra. går
motoren aldeles perfekt og lydløst.
Jeg har selv haft lejlighed til at køre den en kortere tur
og må indrømme, at det ikke umiddelbart var en nem affære med den meget
tunge styring og den begrænsede udsigt bagud.
Det høje vintagechassis (der er to trin op, når de 140 cm
brede døre åbnes) på 7,00 x 21 dækkene præger naturligvis bilens
køreegenskaber. men V-8 motoren med sin karakteristiske spinden trækker
og accelererer de mange kilo udmærket, dog er tredje gear kun brugbart,
når man kommer ud af bytrafikken.
Flere D.V.K. medlemmer der har set og hørt denne bil, har
rynket foragteligt på næsen og afvist dens berettigelse som
samlerobjekt. Jeg havde samme indstilling, da jeg første gang så et
billede af den, men dette har ændret sig, efter at jeg har fået nærmere
kendskab til bilen i praksis. |
|
Forarbejdningen er overalt professionel og alle anvendte dele
er originale fabrikater for at gøre udskiftning og reparation
overkommelig. I det ydre er alle stilelementerne typiske for
trediverne, og det er kun naturligt, at ingeniør Wahnøe, der, da han
lod bilen bygge, var i begyndelsen af fyrrerne, ville have noget
for øjet, når der nu var plads til et karrosseri på næsten 6
meters længde.
Gennemgangen af ingeniør Wahnøes utallige notater, diagrammer
og breve tegner
|
|
et sympatisk billede af en individualist med store idealer og en stærk
vilje til at skabe den i hans øjne mest avancerede bil, og dette
materiale er i sig selv værdifuld bilhistorie.
Bent Mackeprang
PS: Vognen er til salg og kan beses hos Classic Car,
Kalkbrænderihavnsgade 22 i København.
|
|
|