Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side  13

     
 

Slebne faconstål til ud og indvendig afdrejning af rosettemnet.

   Når kalechen slås ned skal bøjlerne hvile i to bærearme, hvorigennem der føres en rem til fastspænding af bøjlerne. Disse to bærearme er spejlvendte. Ved det foreliggende restaureringsprojekt var den ene arm tilstede, den anden manglede. Den færdige arm blev fremstillet af tre stykker stål. Først drejedes af rundstål et emne, der havde en fortykkelse til den del af armen, der skulle passe på den fra karrosseriet udragende stålpind. Og på samme emne drejedes en tyndere del, der skulle formes til armens fortsættelse. Den tykke del formedes ved maskinhøvling og filing. Den tynde del bøjedes ved opvarmning med svejsebrænder og blev fladet ud ved at fjerne gods ved filing. Næste operation var at påsvejse et rundet stykke fladstål, der skulle danne den egentlige bæreflade. Ved at bore en række huller i fladstålets øverste del og bortmejsle det mellemliggende gods, dannedes et hul til gennemføring af læderremmen. Den sidste del af bærearmen udførtes også som et stykke fladstål, der blev påsvejset det rundede fladstål, derefter blev nummer to hul til remmen fremstillet. For ikke at skære remmen måtte hulkanterne rundes ved filing. Ved svejsestederne blev der tilført så meget tilsatsmateriale. 

Original og hjemmelavet roset.