Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side  14

     
 

 

Original og hjemmelavet roset fra bagsiden.

at overgangene fra det ene godsstykke til det andet kunne formes som »bløde« overgange. Ved fremstilling af bærearmen brugtes ingen specielle måleværktøjer eller skabeloner, og i mangel af maskinhøvl kunne man have klaret sig alene med en drejebænk. Den væsentligste del af den tid det tog at fremstille armen medgik til filearbejdet.
   Af de oprindelige fire dørhåndtag og rosetter var de tre bevaret. Håndtagene er fremstillet af en zinklegering og forkromet, formgivningen er sket ved sprøjtestøbning i en stålform med en kvadratisk 8 mm /5/16") stålstang indsat i formen, således at stålstangen indstøbes i zinkmassen. Kromlaget var noget krakeleret og måtte fornyes, hvis håndtagene skulle bruges på det restaurerede køretøj. Det er den almindelige erfaring at genforkroming kan skørne zinken, således at håndtagene let brækker. En forkromningsvirksomhed i Århus har dog med held udført arbejde på zinkdele.
   Da jeg var tvunget til at skaffe det fjerde manglende håndtag på en eller anden måde, overvejede jeg situationen og valgte at fremstille

Gammelt udvendigt håndtag og nyt færdiglavet
.