Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 57  -  VINTER 1978     side  15

     
 

nyt dørhåndtag i ny roset.

fire nye håndtag af messing. Jeg kunne vælge mellem to fremstillingsmetoder. At lade en metalstøber (gørtler) lave råemnerne og selv afpudse dem, eller jeg kunne opbygge håndtagene af formede messingstykker. Jeg valgte sidstnævnte metode udfra erfaring med metalstøbte dele. Det er vanskeligt at få fire håndtag støbt og så forvente at de er ens, forstået således at de har samme mål inden for en millimeters tolerance.
   Håndtagene blev samlet af to messingdele, et håndgreb og en keglestub. Forinden sammenlodningen med sølvlod blev der udført et kvadratisk hul 8x8 mm i stubdelen. Hullet kan fremstilles ved at man borer et 8 mm hul og ned i dette hul presser et stykke 8x8 mm stumpt afslebet drejestål.
   Ved lodningen blev der tilført rigeligt lod ved greb og stub, således at der kunne formes en »blød« overgang. Derefter påbegyndtes et større filearbejde, bl.a. med et udvalg at små nøglefile. Ligeledes blev der for at sikre samme ovale profil på alle håndtag fremstillet en pladelære. Sluttelig afpudsedes håndtagene med forskellige finheder smergellærred med sidste pudsning med slidt meget fint lærred, derved bliver det 

Øverst gammelt originalt indvendig håndtag, nederst nyt afpudset sandstøbt.